سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با هر آدمى دو فرشته است که او را مى‏پایند و چون قدر الهى رسد بدان واگذارش نمایند ، و مدت زندگانى که براى انسان است چون سپرى وى را نگهبان است . [نهج البلاغه]
سن ایچ
 || مدیریت  ||  شناسنامه  || پست الکترونیــک  ||  RSS  ||
موزش مقدماتی گیتار فلامنکو 2

محمد اسکندری :: شنبه 87/1/24 ساعت 2:6 عصر

مطالب قسمت دوم : ( آموزش گیتار خوان مارتین ) ( سولئارس )        

 

1 – تاکید ها را چگونه متوجه شویم ؟

2 – هنگامی که کمپاس از سر ضرب شروع نمی شود چگونه با شمارش شروع آن را پیدا کنیم ؟

3- فالستا دوم . درس اول خوان مارتین   ( سولئارس ) (تصویری)

4 – نواختن کامل قطعه همراه با کمپاس ( سولئارس ) (تصویری)

5- فالستا سوم . درس اول خوان مارتین   ( سولئارس ) (تصویری)

6- یامادا آخر . درس اول خوان مارتین    ( سولئارس ) (تصویری)

 

  با مطاله و آگاهی نسبت به قسمت اول ، قسمت دوم را مطالعه نمایید

 

1 – تاکید ها را چگونه متوجه شویم ؟

در هر کمپاسی که می شنوید صدای ضرب های قوی و تاکید ها ، همانگونه که از تعریفش بر می آید از صداهای دیگر بلند تر شنیده می شود . این صدای بلند امکان دارد توسط کاخن ، پالماس و یا هر دو ی آنها ، به گوش برسد


2 – هنگامی که کمپاس از سر ضرب شروع نمی شود چگونه با شمارش شروع آن را پیدا کنیم ؟

حال امکان دارد در یک زمان کمپاسی در حال پخش و ما بخواهیم با شمارش ضرب آن را پیدا کنیم ؟ در این حالت را حل مناسب را توضیح می دهیم

برای سهولت کار در شناخت شمارش کمپاس کافیست که شمارس کمپاس را به دو بخش تقسیم کنیم

در شش ضرب اول کمپاس صدای تاکید ها با فاصله زمانی بیشتری شنیده می شود ( هر سه ضرب ) و در شش ضرب دوم فاصله زمانی تاکید ها کمتر میباشد ( هر دو ضرب یا تک ضرب )

پس در نتیجه بهترین راه برای پیدا کردن ضرب کمپاس قسمت دوم ( شش ضرب دوم ) می باشد

در کمپاس سنتی در بخش دوم صدای تاکید ها یک ضرب در میان شنیده می شود یعنی ضرب های 6 ، 8 ، 10

 در کمپاس مدرن در بخش دوم تاکید ها در ضرب 7 و 8 پشت سر هم و ضرب 10 با یک ضرب فاصله تاکید می شود

با این روش شمارش به سادگی  و به دور از هرگونه پیچیدگی می توانید سر ضرب کمپاس را پیدا کرده و نواختن خود را با آن تطبیق دهید .

 

3- فالستا دوم . درس اول خوان مارتین   ( سولئارس ) (تصویری)     »» دانلود

 

نکات مهم در اجرا :


شیوم نواختن آرپژ صحیح در فلامنکو :

مهمترین نکته در نواختن آرپژ : مچ دست نباید به بیرون متمایل شود

برای حرکت صحیح مچ دست ، پشت دست باید موازی با صفحه گیتار باشد و انگشتان دست راست نسبت به سیم های گیتار حدودا عمود باشند


شیوه حرکت انگشتان در نواختن آرپژ :
 

P :  در هنگام آرپژ زدن در فلامنکو انگشت شصت کاملا با پهلو به سیم ضربه میزند توجه داشته باشید ضربه وارد شده به سیم توسط گوشت انگشت شصت می باشد و ناخن از آن پشتیبانی می کند

 

5- فالستا سوم . درس اول خوان مارتین   ( سولئارس ) (تصویری)   »» دانلود
 

نکات مهم :

(
I ، m ، a ) :

درست سوهان زدن ناخن ها 

ناخن های دست باید به صورت کاملا گرد و مسطح ، بدون هر گونه برامدگی سوهان زده شود . دقت کنید که تمامی سطوح بر روی ناخن حتا کناره های آن به صورت گرد سوهان خورده باشد .

چگونه متوجه بلند بودن ناخن شویم ؟

گیرکردن ناخن ها در بین سیم ها یکی از نکاتی است که می توان با استناد به آن به بلندی ناخن ها پی برد . البته این مورد در حالتی درست است که شما موارد گذشته یعنی استیل دست ، سوهان زدن ناخن و با وسط انگشت به سیم ضربه زدن را رعایت کرده باشید

درست ضربه زدن با انگشتان

ضربه های وارد شده با انگشتان به سیم ها در هنگام آرپژ ، باید با وسط انگشتان نواخته شود . ضربه زدن با کناره ها و یا به صورت کج به سیم ها ، از سرعت و کیفیت کار می کاهد

 

                یامادا آخر ( زاویه روبرو )  »» دانلود                         یامادا آخر ( زاویه مخالف ) »» دانلود


                                        قطعه کامل سولئارس ، همراه با کمپاس »» دانلود

 

 

گفتاری از امین روحانی ( ساختار هارمونیک سولئارس )

مُد اصلی سولئا ، مد فریژیَن(Phrygian) است که در تتنالیته می(می فریژین) و گاهی لا (لا فریژین) ، بسته به محل کاپو(Capo) ، استفاده می شود . گیتاریستی که یک خواننده را همراهی می کند ، برای اینکه بتواند در کلیه تنالیته های مورد استفاده خواننده بنوازد ، از وسیله ای به نام کاپو یا سِخیّا (Cejilla) استفاده می کند.

توالی آکورد سنتی فلامنکو در سولئارس ( و بسیاری دیگر از پالوها ) « کادِنس اَنْدَلُسی » نام داشته ، به صورت زیر است :

 


                                                                                         
  ««««        «««««            «««««
                می ماژور ، مینور                فا ماژور                      سل ماژور           لا

 

این توالی آکورد ، بارها و بارها در اجرای یک آواز سولئارس شنیده می شود . البته امروزه نوازندگان مدرن پوزیشن های جدیدی را برای آکوردها و توالی آنها ابداع می کنند که حس و حالی دور از فضای سنتی دارد ، ولی ساختار بنیادینش همان کادنس اندلسی ست .

 

 

 


نوشته های دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

موسیقی پاپ
تاثیر موسیقی بر شخصیت افراد
در مورد تاثیر موسیقی
مطلبی خواندنی در مورد موسیقی DNA
اموزش پیانو
انتخاب یک استاد پیانوی خوب
اصطلاحات فلامنکو
پیشگیری از وحشت و اضطراب در اجرای کنسرت
هنر فلامنکو اصیل
نینا پاستوری
برنامه دیکشنری گیتار
سلام
نت ها در ویولون
سلام
[عناوین آرشیوشده]

About Us!
سن ایچ
محمد اسکندری
Link to Us!

سن ایچ

Hit
مجوع بازدیدها: 188426 بازدید

امروز: 34 بازدید

دیروز: 16 بازدید

Day Links
سیب گندیده [79]
[آرشیو(1)]


Archive


آموزش گیتار
آموزش ویلون
آموزش ستار
متفرقه

links
محمد خوش منظر
سینا صادقی

In yahoo

یــــاهـو

Submit mail