سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طمعکار در بند خوارى گرفتار است . [نهج البلاغه]
سن ایچ
 || مدیریت  ||  شناسنامه  || پست الکترونیــک  ||  RSS  ||
آموزش مقدماتی نوازندگی گیتار ( سبک فلامنکو)

محمد اسکندری :: شنبه 87/1/24 ساعت 2:11 عصر

کمپاس در آلگریاس :

کمپاس در این دستگاه دوازده ضربی می باشد و ضرب اول آن نیز از ( ضرب اول ) شروع می شود ( همانند سولئا )

 

 

                                                                     >            >        >         >          >                     

                                                                
کمپاس                                               
1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12

 

 

 

آلگریاس شامل دو قسمت مینور و ماژور می باشد

قسمت مینور در این قطعه به دلیل لیبره بودن ( بدون کمپاس ) اجرا نشده است و آنچه پیش رو دارید مربوط به قسمت ماژور این درس می باشد

 

 

تکنیک ها و نکات ضروری در این درس :

کمپاس اول :

تمرین بر روی آکورد های ،  لا ماژور ( A ) ، می 7 ( E7 ) ، ر ماژور ( D ) :

این سه آکورد تشکیل دهنده چهارچوب هر قطعه ای در دستگاه آلگریاس می باشند . با نگاهی به آثار نوازندگان در می یابید که اکثر آلگریاس های ساخته شده از مبتدی تا پیشرفته بر پایه استفاده از این دو آکورد بوده و فالستا ها نیز از این آکورد ها پیروی می کنند

با تمرین و تعویض این سه آکورد بر روی گیتار آمادگی خود را برای اجرای آنها افزایش دهید . توجه نمایید که آکورد لاماژور با دو انگشت ( یک و دو گرفته می شود )

 

دو راسگودو مختلف در اجرای کمپاس اول :

1-  چهار تایی      2-  شش تایی

 

1- راسگوادو چهار تایی :

حرکت متوالی انگشتان ( e ، a ، m ، i )  راسگوادو چهار تایی نام دارد . دقت کنید برای اجرای تکنیک راسگوادو پیوسته احتیاج به قدرت مناسب در مفاصل انگشتان خواهید داشت و با گیر دادن انگشت به کف دست قادر به انجام صحیح آن نخواهید بود

توجه داشته باشید در اجرای این تکنیک تمامی انگشتان همزمان نباید به سیم ضربه بزند و تفکیک بودن ضربات حائز اهمیت است

 

چگونه تفکیک شده ضربه بزنیم ؟

مترونم ، ضرب پا و شمارش با ثانیه های ساعت . به اینگونه که با هر ضرب یکی از انگشتان را بدون حرکت مچ دست به سمت سیم پرتاب می کنیم

 

2- راسگوادو شش تایی :

حرکت انگشتان دست به صورت (e.a.m.i.i.i) راسگوادو شش تایی نام دارد .

اجرای این راسگوادو در این دستگاه بسیار تفکیک شده می باشد و ضربات شما باید بدون کمک گرفتن از کف دست ، به صورت شلاقی به سمت سیم ها پرتاپ شود

 

فالستا اول :

 

تکنیک p . I :

به طور کلی هنگامی که این تکنیک در قطعات فلامنکو اجرا می شود پائین ترین سیم در آرپژ توسط انگشت I به صدا در می آید

در این فالستا نیز به همین گونه می باشد و تمامی سیم ها با انگشت p به صدا در آمده و آخرین سیم ( پائین ترین سیم ) ، توسط انگشت I به صدا در می آید 

 

نکاتی در رابطه با تکنیک p :

تکنیک P :

رعایت دقیق تکنیک p  : در این تکنیک که با انگشت شصت نواخته می شود ، مچ دست راست  کمی به سمت بیرون متمایل می شود و شصت به سمت داخل متمایل می گردد

نکته : ضربه ای که با انگشت شصت به سیم وارد می شود با ید به شکلی نواخته  شود که صدای ایجاد شده را گوشت دست به  پشتوانه ناخن دست ایجاد کند

ضربه p  ترکیبی از فشار وارد شده با گوشت شصت و در نهایت اصابت ناخن به سیم می باشد

تفاوت ضربه p در کلاسیک و فلامنکو :

در فلامنکو صدایی که تولید می شود توسط گوشت انگشت شصت است نه ناخن آن اما در گیتار کلاسیک صدای ایجاد شده توسط شصت ، با ناخن می باشد

 

»» یامادا در انتهای فالستا اول :

نکته :

در انتهای یامادا دقت شود که( در هنگام گرفتن فرت چهارم سیم 6 ، انگشت چهار باعث خفه کردن سیم های زیرین نشود )

 

فالستا سوم :

نکات مهم در اجرا :

شیوه نواختن آرپژ صحیح در فلامنکو :

مهمترین نکته در نواختن آرپژ : مچ دست نباید به بیرون متمایل شود

بلکه مچ دست به همراه ساعد باید به حالتی که در شکل زیر می بینید بر روی گیتار و سیم ها قرار بگیرد . دقت کنید در این حالت پشت دست موازی با صفحه گیتار باشد و انگشتان دست راست نسبت به سیم های گیتار حدودا عمود باشند

 

شیوه حرکت انگشتان در نواختن آرپژ :

P :  در هنگام آرپژ زدن در فلامنکو انگشت شصت کاملا با پهلو به سیم ضربه میزند توجه داشته باشید ضربه وارد شده به سیم توسط گوشت انگشت شصت می باشد و ناخن از آن پشتیبانی می کند

( I ، m ، a ) : نکات مهم : درست سوهان زدن ناخن ها  ، درست ضربه زدن با انگشتان

ناخن های دست باید به صورت کاملا گرد و مسطح ، بدون هر گونه برامدگی سوهان زده شود . دقت کنید که تمامی سطوح بر روی ناخن حتا کناره های آن به صورت گرد سوهان خورده باشد .

ضربه های وارد شده با انگشتان به سیم ها در هنگام آرپژ ، باید با وسط انگشتان نواخته شود . ضربه زدن با کناره ها و یا به صورت کج به سیم ها ، از سرعت و کیفیت کار می کاهد

 

چگونه متوجه بلند بودن ناخن شویم ؟

گیرکردن ناخن ها در بین سیم ها یکی از نکاتی است که می توان با استناد به آن به بلندی ناخن ها پی برد . البته این مورد در حالتی درست است که شما موارد گذشته یعنی استیل دست ، سوهان زدن ناخن و با وسط انگشت به سیم ضربه زدن را رعایت کرده باشید

 

آکورد پایانی :

نیم باره : ( آکورد لاماژور  همراه با نت لا بر روی سیم اول )

در این حرکت انگشت 1 بر روی سیم چهار تا یک عمود می شود ( نیم باره )  و انگشت چهار روی سیم  یک نیم پرده پنج قرار می گیرد


نوشته های دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

موسیقی پاپ
تاثیر موسیقی بر شخصیت افراد
در مورد تاثیر موسیقی
مطلبی خواندنی در مورد موسیقی DNA
اموزش پیانو
انتخاب یک استاد پیانوی خوب
اصطلاحات فلامنکو
پیشگیری از وحشت و اضطراب در اجرای کنسرت
هنر فلامنکو اصیل
نینا پاستوری
برنامه دیکشنری گیتار
سلام
نت ها در ویولون
سلام
[عناوین آرشیوشده]

About Us!
سن ایچ
محمد اسکندری
Link to Us!

سن ایچ

Hit
مجوع بازدیدها: 188429 بازدید

امروز: 37 بازدید

دیروز: 16 بازدید

Day Links
سیب گندیده [79]
[آرشیو(1)]


Archive


آموزش گیتار
آموزش ویلون
آموزش ستار
متفرقه

links
محمد خوش منظر
سینا صادقی

In yahoo

یــــاهـو

Submit mail