محمد اسکندری ::
دوشنبه 87/1/19 ساعت 12:53 عصر
(قسمت سوم)
فاصله:
فاصله بین دو نت عبارتست از مسافت بین دو نت از لحاظ زیری یا بمی
نیم پرده :
کوچک ترین فاصله در موسیقی کلاسیک نیم پرده می باشد
اکتاو:
اگر از هر نت با شمارش خود نت هشت نت به سمت جلو حرکت کنیم به همان نت با صدای زیر تر می رسیم که به آن اکتاو نت می گوئیم .
فاصله بین نت ها :
در حالت کلی اگر از نت دو حرکت کرده و تا اکتاو آن برویم ( که همان نت دو با صدای زیر تر می باشد ) فاصله بین نت ها به صورت زیر می باشد:
Do تا Re یک پرده ( هر دو نیم پرده برابر با یک پرده می باشد)
Re تا Mi یک پرده
Mi تا Fa نیم پرده
Fa تا Sol یک پرده
Sol تا La یک پرده
La تا Si یک پرده
Si تا Do نیم پرده
همانطور که می بینید دو استثنا وجود دارد ، بین می و فا ، سی و دو نیم پرده فاصله می باشد . این قاعده کلی می باشد و به عنوان یک قانون به خاطر می سپاریم
زیری و بمی نت ها:
هرگاه روی خطوط حامل به سمت بالا حرکت کنیم صدا زیر می شود و هنگامی که به سمت پایین حرکت می کنیم صدا بم می شود
علائم تغییر دهنده :
دیز(#) :
هرگاه این علامت قبل از نتی قرار گیرد آن نت را نیم پرده زیر می شود.
بمل(b) :
هرگاه این علامت قبل از نتی قرار گیرد آن نت را نیم پرده بم می شود.
بکار ( ? ) :
این علامت تاثیر علامت های دیز یا بمل را از بین می برد
علائم ترکیبی:
علامتهای دیز یا بملی که جلوی کلید سل و قبل از کسر میزان قرار می گیرند و تاثیر آن به این صورت است که تمامی نت ها مورد نظر در هر اکتاوی را نیم پرده زیر یا بم می کنند
علائم عرضی :
هرگاه این علائم داخل میزان بیاید تاثیر آنها فقط روی همان اکتاو و تا انتهای همان میزان می باشد و یا اینکه توسط بکار داخل میزان تاثیر آنها از بین ببرد
قوی و ضعیف بودن ضرب در میزان :
به طور کلی اولین ضرب تمامی میزان ها قوی میباشد و ضرب میانی میزان نیمه قوی ، و بقیه ضرب ها ضعیف می باشد
برای مثال به میزان های زیر توجه کنید
سنکوپ :
از ادامه یافتن صدای ضرب ضعیف به روی ضرب قوی سنکوپ به وجود می آید
ضد ضرب :
هر گاه در حالت سنکوپ به جای ضرب قوی سکوت قرار گیرد حالت بوجود آمده ضد ضرب نام دارد
نوشته های دیگران()