سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خود پسندی خرد را تباه می کند . [امام علی علیه السلام]
سن ایچ
 || مدیریت  ||  شناسنامه  || پست الکترونیــک  ||  RSS  ||
مروری کوتاه بر کنسرت فلامنکو در فرهنگسرای هنر

محمد اسکندری :: دوشنبه 87/1/19 ساعت 1:3 عصر

کنسرت فلامنکو به سرپرستی مهدی محقق و هنرنمایی افشین عزیزی در ساز گیتار ، مهرداد علیزاده و بهروز فرمانی در همراهی پالماس و کاخن و حضور نرگس فلاح پسند (ویولن سل ) دو شب متفاوت را در فرهنگسرای هنر سپری کرد

 

بخاطر  می آورم  که  در   مصاحبه ای  که از پاکو د لوسیا در یکی از مجلات خوانده بودم
پاکو دلو سیا گفته  بود   :  هنگامی  که بر روی سن می روم  این صدای تشویق مردم و
گفتن مردم هست که به من روحیه می دهد تا  اجرای  خود  را به نحو احسند oley فریاد 
به پایان  ببرم  .  در  اجرای شب اول گروه فلامنکو این صدای گیتار بود که  سکوت را در
  فضایی 
     ساکت    می شکاند   نه تشویق  مردم در میان اجرای قطعات  .  در مصاحبه
هایی  که با آقایان  فرمانی  و  محقق انجام دادیم آنها به این نکته اشاره داشتند که جو
حاکم  بر  کنسرت بسیار  سنگین بوده  و  در اجرای هر قطعه سعی می کردیم زودتر  آن
قطعه را به پایان ببریم  .  البته  این  نکته  کاملا  مشهود  است  که ا جراهای  شب  اول
همواره از کاستی هایی برخوردار است . یکی از این کاستی  ها در شب اول  صدابرداری
بود که به طرز قابل توجهی تاثیر منفی بر اجرا ها می گذاشت . اجرا ، قطعات به درستی
انجام میشد ولی چون صدا کافی نبود حس فلامنکو به شنونده منتقل نمی شد

در شب دوم صدابرداری به شکل قابل توجهی بهتر شد و شنونده را وادار به عکس العمل
می کرد .  بارها  در  شب  دوم  شاهد  تشویق  های مردم در حین اجرای قطعات بودیم
شاید  اجرای  شب دوم این گروه مدتها در خاطرات مخاطبین فلامنکو بماند .اجرایی تقریبا
بدون اشکال ، تکنیکی و سرعتی از گیتاریست ها و همراهی فوق العاده کاخن و پالماس
فضایی  مطلوب  را بوجود  آورده بود . لبخند رضایت مردم پس از اجرای شب دوم گواه این
مطالب است
در شب اول کنسرت سر موقع برگزار شد و تاخیری نداشت در شب دوم هم به همین
شکل . استقبال مردم نیز از این کنسرت بسیار خوب بود در شب اول 30 صندلی خالی
در سالن وجود داشت و در شب دوم صندلی خالی تا جایی که توجه کردم وجود نداشت



 

 

 

طراحی و رنگ بندی سن در این

کنسرت تحسین برانگیز بود

 

 

 

 

از  لحظاط  زیبا  در  این  کنسرت  می توان  به  یک دقیقه سکوت به مناسبت درگذشت بابک بیات اشاره  کرد  . این کنسرت تفاوتهایی با کنسرت های اخیر فلامنکو در ایران داشت . همراهی ویولن با گیتار برای اجرای قطعات مانولو سانلوکار طرحی نو
در کنسرت فلامنکو برگزار شده در فرهنگسرای هنر بود . میتوان گفت نرگس فلاح پسند و صدای ویولن او بارها در طی این دو شب ، تحسین همگان را برانگیخت

مهرداد علیزاده در این کنسرت تفاوتهای بسیار ز یادی با اجرایی که به همراه حسین کمانی و دانیال صادقی در کرج داشت کرده بود . استفاده از سازهای جدید ، حفظ کمپاس و همراهی با گروه ( نه تک نوازی ) نکاتی بود که این بار در اجرای او بر روی سن دیدیم . بهروز فرمانی نیز میتوان گفت در هر دو شب بدون نقص به همراهی پالماس و کاخن با گروه پرداخت

افشین  عزیزی نیز تفاوت های  بسیاری  با اجراهایی که در مرحله مقدماتی انجام داده بود داشت او در قطعات سولوی  خود بخصوص در شب دوم بسیار موفق ظاهر شد . با این سن کم برای او آینده خوبی را پیشبینی می کنیم. او در شروع کنسرت با قطعه ای در دستگاه سویاناس به همراه مهدی محقق به هنرنمایی پرداخت

در قطعه دوم کنسرت مهدی محقق در دستگاه تانگو قطعه ای از چیکوئلو را اجرا کرد . او چندی پیش در جشنواره فلامنکو این قطعه را به روی سن برده بود .   اجرای خوبی بود ولی او در جشنواره این قطعه با سرعت  و  جسارت  بیشتری اجرا کرد . از لحاظ تکنیکی عالی بود ولی از لحاظ سرعت همانند جشنواره نبود . در هر صورت اجرای همچین قطعه ای آن هم از چیکوئلو در ایران ما را به آینده این موسیقی در کشور امیدوار تر می کند
مهدی محقق در شب دوم قطعه ای را در دستگاه بولریاس اجرا کرد که از لحاظ تکنیکی و سرعتی جایی برای انتقاد در این اجرای او وجود ندارد . حفظ ریتم و کمپاس ، سرعت در زدن پیکادو ، انتخاب فالستا های مشکل از خصوصیات بارز اجرای او در شب دوم بود

قطعه  منتخب  این  گروه  از  نظر سایت فلامنکو نیوز قطعه تانگو بود که فالستا های مختلفی از نوازندگان مختلف در آن تنظیم شده  بود  تسلط  مهدی محقق و افشین فرمانی ، همراهی فوق العاده بهروز فرمانی و مهرداد علیزاده در این قطعه تشویق های  بسیار  زیادی  را   به همراه داشت  .  آنها  در هر دو شب در آخر کنسرت بخاطر تشویق های مردم این قطعه را دوباره اجرا کردند . در شب دوم نیز مردم همراه با این قطعه با آنها به همراهی پالماس پرداختند
 

قطعات اجرا شده توسط این گروه در فرهنگسرای هنر

 

در پارت اول : 

      1- سویاناس ( فولکور)        2- تانگو(چیکوئلو)         3- الگریاس(توماتیتو)      4-وردیاس(خراردو نونز)

           5- فاندانگو( از چند آهنگساز)     6-گرانادیناس(خراردو نونز)      7- ناسنسیا( مانوئل سانلوکار)

 

قسمت دوم:

   1-بولریاس (ازچند آهنگساز)      2- سولئا پور بولریاس(توماتیتو)        3- تانگو( از چند آهنگساز)

 4-بولریاس (پاکو دلوسیا)    5- تانگو(توماتیتو)  6- باران(مهدی محققی)  7- رومبا( مهدی محففی و افشین عزیزی)

                                                  8-فاروکا (مانوئل سانلوکار)


نوشته های دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

موسیقی پاپ
تاثیر موسیقی بر شخصیت افراد
در مورد تاثیر موسیقی
مطلبی خواندنی در مورد موسیقی DNA
اموزش پیانو
انتخاب یک استاد پیانوی خوب
اصطلاحات فلامنکو
پیشگیری از وحشت و اضطراب در اجرای کنسرت
هنر فلامنکو اصیل
نینا پاستوری
برنامه دیکشنری گیتار
سلام
نت ها در ویولون
سلام
[عناوین آرشیوشده]

About Us!
سن ایچ
محمد اسکندری
Link to Us!

سن ایچ

Hit
مجوع بازدیدها: 187502 بازدید

امروز: 14 بازدید

دیروز: 23 بازدید

Day Links
سیب گندیده [79]
[آرشیو(1)]


Archive


آموزش گیتار
آموزش ویلون
آموزش ستار
متفرقه

links
محمد خوش منظر
سینا صادقی

In yahoo

یــــاهـو

Submit mail