سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که آرزو را دراز کرد ، کردار را نابساز کرد . [نهج البلاغه]
سن ایچ
 || مدیریت  ||  شناسنامه  || پست الکترونیــک  ||  RSS  ||
خوان مارتین و سوئیت اندلوسی شماره یک

محمد اسکندری :: چهارشنبه 87/1/21 ساعت 1:0 عصر


JUAN MARTIN
خوان مارتین، آموزش گیتار فلامنکو را در زادگاه خود آندلس در جنوب اسپانیا شروع کرد. دوران نوجوانى را در فستیوال هاى محلى به نواختن گیتار یرداخت و دانش و مهارت خود را در اصول نواختن گیتار فلامنکو گسترش داد. او به صورت حرفه اى نواختن گیتار را در مالاگا آغاز کرد که یکى از مراکز قدیمى فلامنکو به شمار مى رود. وى در هجده سالگى به مادرید رفت و در آنجا تجربیات بسیاری از خوانندگان و نوازندگان بزرگا فلامنکو کسب کرد و به شدت تحت تأثیر نوازندگى «نینو ریکاردو» قرار گرفت و همین اجراى قطعات، زمینه های اولی? فعالیت او را در تنظیم قطعات فلامنکو فراهم ساخت و او را به شهرت جهانى رساند. در سال 1978 اولین متد خود را تحت عنوان (متد نواختن گیتار فلامنکو) منتشر کرد. بعد از این متد و جند کتاب دیگر در سال 1991 آلبوم وی با نام «آندولسى» روانه بازار شد که با فروش خوبى روبرو گردید. وی در کنار این فعالیت ها تکنوازى های زیادى اجرا کرد که از مهمترین آنها دوبار براى «فستیوال جاز مونترو» و دو مرتبه برای «فستیوال فلامنکو» بود که باعث محبوبیت بیشتر وى شد. در سا 1992 گروهى از خوانندگان و ستارگان فلامنکو را در یک تور مسافرتى به انگلستان همراهى کرد. در حقیقت تمایل به ارتباط با گروه فلامنکو و در خواست عدهء کثیرى از هنرجویان گیتار فلامنکو او را به سمت ساختن آلبوم «سوئیتهای آندولسی» و نگارش کتاب مربوط سوق داد. وى همجنین تا سال 1993 یازده آلبوم دیگر را بکارهاى خود اضافه کرد که از آثار یر طرفدار فلامنکو محسوب مى شوند. بدون شک خوان مارتین یکى از جهره هاى نافذ گیتار فلامنکو در جهان بشمار میرود که با نوازندگى دلنشین خود علاقمندان را مسحور میسازد.

توضیحاتى در مورد قطعات این آلبوم

EVOCACION
آغاز حرکات و نهضت های بوجود آمده در فلامنکو و نت های گیتار، تغییرات صورت گرفته در اسیانیا را به یاد مى آورد. زمانیکه ارتش اسیانیا در سال 711 بعد از میلاد از آفریقاى شمالى باز مى گشت. برخى از قطعات فلامنکو مانند: قطعه (Evocacion) از نام رهبران این گروهها گرفته شده بود.
اجرای قطعه:
سیم ششم در این سبک روى نت D تنظیم مى شود. قطعه با شکلى آزاد آغاز مى شود و تکنیک لگاتو (Ligado) در آن نقش بسزایى دارد. نواختن نت های گیتار در ابتدا کمى مشکل به نظر مى رسد ولى بعد از مدتى انگشتان براحتى حرکت مى کنند. در چنین قطعه آزادى که وزن و ریتم مشخصى ندارد، زمان هم در نوشتن و شکل نت هاى موسیقى آنچنان نقشى ندارد. گوش کردن به قطعه فوق در درک آنجه این جا گفته شد مؤثرتر خواهد بود. در صفحه دوم به ریتم منظم- تغییر کرده و تا پایان قطعه ادامه مى یابد. نوازندگانى که عادت به نواختن قطعه هاى کلاسیک دارند مى توانند گُلب (Goip) را از قطعه حذف کنند.

LA FERIA
در سال 1492 که فردیناند و ایزابلا مهاجمان را از اسیانیا خارج ساختند، در آن زمان کریستف کلمب خود را براى کشف قاره جدید آمریکا از ساحل غربى آندالوکا آغاز کرد. این سفر او یک ارتباط فرهنکى بین آمریکا و اسیانیا ایجاد کرد. این ارتباط تاثیر خود را بر موسیقى فلامنکو گذاشت. ریتم هاى موجود در آمریکای جنوبى به اسیانیا باز گشتند و جذب موسیقى فلامنکو شدند و البته تغییرى در ماهیت آنها بوجود آمد ولى فضاى فرهنگى آمریکاى جنوبى همچنان در آنها حفظ شد که نمونه آنها را در سبک رومبا (Rumba) مى توان دید که امروزه سبک بسیار مرسوم و متداولى است.
اجرای قطعه:
در اجراى این قطعه شش سیم گیتار در کوک اصلى خود تنظیم مى شود. یعنى بدون تغییر دادن کوک گیتار سجیلا (Cejilla) یا کاپونبد در فرت دوم گیتار قرار مى گیرد. قطعه با ریتم مخصوصى آغاز مى شود که از ویژ گیهای لغزشى خاص خود برخوردار است در هشت ردیف اول، سیم ها بوسیله انگشتان دست چپ نواخته مى شوند که این اجرا ارزش و صدای زیادى را تولید مى کند. حالات وضعیت انگشتان دست چپ در نت ها نشان داده شده است و تغییر در وضعیت دست سبب ایجاد صداى آم مى شود. این قطعه شامل ضربات آلزاپوا (Aiza Pua) مى باشد که باعث از بین بردن صداهای کوتاه خارج شده از سیم ها مى شود.

ALBORADA
با ادام? نوع دیگری از سبک های موجود با نام (Deidegrelta)، خوان مارتین به تنظیم میلونگا (Milonga) اقدام کرد که یک موسیقى نوستالژیک غم انگیز را به همراه خود دارد. عنوان این مطلب «سییده دمان» است.
اجراى قطعه:
اکثر بخش های این قطعه توسط تکنیک آرپژ اجرا مى شود. در این شیوه و روش قطعات کوتاهى با ریتم و وزن رومبا (Rumba) وجود دارند. این قطعه با یک آراستر (Arrastere) یایان مى یابد که در واقع با ضرب? انگشت سوم دست راست در امتداد سیم ها به سمت نوازنده انجام مى شود.

GITANOS
موسیقى فلامنکو با این نسخه جدید از یک بولریاس (Bulerias) که فضایى مدرن دارد حیاتى دوباره یافت. این نوع از موسیقى بوسیله اِل ملیزو (Elmellizo) اجرا شده است.
اجراى قطعه:
این قطعه بر اساس ملودى هاى فلامنکو ساخته شده است و از سبک مورون (Moron) پیروی مى کند. البته نوازندگان سنتى در اکثر موارد بخش هاى طولانى رسگوادو را از آن حذف مى کردند. چون ضرباتى را در قطعه ایجاد مى کرد و به جاى آن از ضربات کوتاه تر استفاده مى کردند. کل قطعه دقیقآ طى دوازده ضرب آهنگ تکرار مى شود که ممکن است در بعضى از جاها مجموعه ضربات مشخص نباشد. یکى از خصوصیات ویزه سبک مورون (Moron) به کار گیرى انگشت شست دست راست مى باشد که صدایى با نواختن لبه شست دست راست و ناخن ایجاد می کند و این صداهاى ایجاد شده با فاصله کوتاهى از یکدیگر با حرف P در بین آنها نشان داده مى شود.

منبع: کتاب سوئیتهای اندلوسی، خوان مارتین



 توجه : پسورد فایلهای زیپ، www.harmonia.ir می باشد.

Title

Run Time

File Size (KB)

Download

1   Suite I: Evocacion de la Invasion Arabe Ad 711 7:32 3,485

2

  Suite I: La Feria 3:00 1,382

3

  Suite I: Alborada Milonga Contemporanea 5:06 2,373

4

  Suite I: Gitanos 3:19 1,527

نوشته های دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

موسیقی پاپ
تاثیر موسیقی بر شخصیت افراد
در مورد تاثیر موسیقی
مطلبی خواندنی در مورد موسیقی DNA
اموزش پیانو
انتخاب یک استاد پیانوی خوب
اصطلاحات فلامنکو
پیشگیری از وحشت و اضطراب در اجرای کنسرت
هنر فلامنکو اصیل
نینا پاستوری
برنامه دیکشنری گیتار
سلام
نت ها در ویولون
سلام
[عناوین آرشیوشده]

About Us!
سن ایچ
محمد اسکندری
Link to Us!

سن ایچ

Hit
مجوع بازدیدها: 187505 بازدید

امروز: 17 بازدید

دیروز: 23 بازدید

Day Links
سیب گندیده [79]
[آرشیو(1)]


Archive


آموزش گیتار
آموزش ویلون
آموزش ستار
متفرقه

links
محمد خوش منظر
سینا صادقی

In yahoo

یــــاهـو

Submit mail