سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که بگوید من دانشمندم، نادان است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
سن ایچ
 || مدیریت  ||  شناسنامه  || پست الکترونیــک  ||  RSS  ||
آموزش مقدماتی نوازندگی گیتار ( سبک فلامنکو)

محمد اسکندری :: شنبه 87/1/24 ساعت 2:10 عصر

کمپاس در دستگاه سگریاس :

کمپاس در این دستگاه همانند سولئا و گواخیراس 12 ضرب می باشد

تفاوت  شروع 12 ضرب در سگریاس با دستگاه های گواخیراس و سولئا :

همانطور که در درسهای گذشته مطالعه نمودید شروع ضرب در سولئا از ضرب 1 و در گواخیراس در ضرب 12 می باشد ، اما در سگریاس شروع 12 ضرب از ضرب هشتم می باشد

شباهت 12 ضرب این سه دستگاه در تاکید های آنها می باشد . کلیه تاکید ها در این سه دستگاه بر روی ضرب های  ، 3 ، 6 ، 8  ، 10 و 12 قرار می گیرد

 

نمودار کمپاس در سگریاس :

 

  دقت نماید شروع کمپاس در ضرب 8 می باشد               1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12

 

 

با توجه به نمودار بالا نحوه خواندن کمپاس به این شکل می باشد

    >        >           >               >            > 

 8   9   10   11   12   1   2   3   4   5   6   7

 

کمپاس اول :

نکات مهم :

گرفتن آکورد لاماژور : این آکورد را در نواختن موسیقی فلامنکو حتما باید با دو انگشت یک و دو گرفته شود . این کار به این دلیل است که قدرت مانور برای انگشت سه و چهار در نواختن دستگاه هایی همانند آلگریاس و بولریاس افزایش پیدا کند . با اندکی صبر و حوصله ، همچنین با تمرینات منظم می توانید با دو انگشت صدای مطلوب را از این آکورد به اجرا در بیاورید

 

راسگوادو چهار تایی :

توجه داشته باشید در اجرای این تکنیک تمامی انگشتان همزمان نباید به سیم ضربه بزند و تفکیک بودن ضربات حائز اهمیت است

چگونه تفکیک شده ضربه بزنیم ؟

مترونم ، ضرب پا و شمارش با ثانیه های ساعت . به اینگونه که با هر ضرب یکی از انگشتان را بدون حرکت مچ دست به سمت سیم پرتاب می کنیم
 

لگاتو :

این تکنیک در شروع کمپاس به کار برده می شود . در انجام دادن این تکینیک باید به موارد زیر توجه داشته باشید

در هنگام کوبش و کشش در اجرای این تکنیک نباید دچار هیجان و سرعت  شد . توجه داشته باشید که اجرای سریع این تکنیک آن هم برای دفعات آغازین  باعث خستگی مفرط در انگشتان دست می شود

قدرت تمام انگشتان اجرا کننده این تکنیک بر روی دسته گیتار باید در هنگام کوبش و کشش باید با هم برابر باشد تا صدای مورد نظر از گیتار شنیده شود

 

اجرای گلپ :

در زدن گلپ دقت کنید که صدای ایجاد شده توسط گوشت و ناخن دست ایجاد می شود و ضربه گلپ نباید صرفا توسط ناخن به گیتار اصابت کند

درست اجرا کردن این حرکت باعث جلوه ای خاص در قطعات فلامنکو می شود

 

فالستا اول :   »» ویدئو : فالستا اول

تکنیک P :

رعایت دقیق تکنیک p  : در این تکنیک که با انگشت شصت نواخته می شود ، مچ دست راست  کمی به سمت بیرون متمایل می شود و شصت به سمت داخل متمایل می گردد

نکته : ضربه ای که با انگشت شصت به سیم وارد می شود با ید به شکلی نواخته  شود که صدای ایجاد شده را گوشت دست به  پشتوانه ناخن دست ایجاد کند

ضربه p  ترکیبی از فشار وارد شده با گوشت شصت و در نهایت اصابت ناخن به سیم می باشد

تفاوت ضربه p در کلاسیک و فلامنکو :

در فلامنکو صدایی که تولید می شود توسط گوشت انگشت شصت است نه ناخن آن اما در گیتار کلاسیک صدای ایجاد شده توسط شصت ، با ناخن می باشد

آکورد سی بمل :

رعایت چند نکته در این قسمت
 

1- حرکت انگشت p بر روی آکورد :

این آکورد بار اول از سیم چهارم تا دوم و بار دوم از سیم پنجم تا دوم به صدا در می آید . شروع نواختن هر آکورد همزمان با ضربه گلپ می باشد . درست انجام دادن این حرکت به زیبایی اجرای این قطعه کمک شایانی می کند . پس در انجام آن دقت نمایید

2- مانور انگشتان 1 و 2 بر روی سیم چهارم و پنجم :

اولین بار در هنگام نواختن آکورد سی بمل انگست سوم و چهارم روی سیم های سوم و دوم به صورت ثابت قرار می گیرند و سیم چهارم آزاد می باشد . اما در نواختن بار دوم با حفظ انگشتان سوم و چهارم به صورت آکورد اول انگشت یک و دو را به سیم های چهارم و پنجم اضافه می کنیم و در حرکت آخر انگشت یک روی سیم پنجم فرت اول ( سی بمل ) قرار می گیرد .

3- حرکت ملودیک بر روی سیم پنجم :

در آکورد کامل سی بمل انگشت اول ( سیم پنج فرت یک ) ، انگشت سوم ( سیم سوم فرت سوم ) و انگشت چهارم ( سیم دوم فرت سوم ) می باشد

حرکت ملودیک در این آکورد به این شکل می باشد که با ثابت نگه داشتن انگشتان سوم و چهارم ، حرکت ملودیک خود را بر روی سیم پنجم به شکل زیر انجام می دهیم

انگشت دوم سیم پنج فرت سوم گرفته و به صدا در می آورد و سپس انگشت یک سیم پنجم نیم پرده اول را گرفته و به صدا در می آورد

 

به صدا در آوردن آکورد لاماژور :

بعد از آخرین نت قسمت ملودیک بالا  سیم پنجم به صورت آزاد به صدا در می آید و انگشتان 1 و 2 آکورد لاماژور را تشکیل می دهند  . دقت نمایید در آرپژ بر روی این آکورد سیم دوم به صدا  در نمی آید بعد به صدا در آمدن سیم پنج توسط انگشت p  سیم یک توسط انگشت I به صدا در آمده و سپس انگشت p بر روی سیم های چهارم و سوم حرکت می کند

پس از اتمام آرپژ بر رو ی آکورد لاماژور آکورد سی بمل و حرکت ملودیک پس از آن را انجام می دهیم
 

انگشت گذاری جدید :

پس از اتمام حرکت ملودیک با ثابت نگه داشتن انگشت سوم و چهارم  به جای فرود آمدن بر روی نت لا ، به نت دو ، فرت سوم سیم پنجم با انگشت دوم فرود می آییم و پسپ با انگشت یک نت می ( سیم چهارم فرت دوم ) را نگه می داریم و آرپژ را بر روی آکورد بوجود آمده به همان شیوه قبلی تکرار می کنیم

 

فالستا دوم : »» ویدئو : فالستا دوم

نکات مهم :

رعایت دقیق تکنیک لگاتو :

تکنیک لگاتو در این فالستا باید بسیار شمرده و به دور از هیجان باشد . می توانید قبل از شروع نواختن این فالستا برای رعایت زمان بندی دقیق ، این قسمت را بدون لگاتو اجرا کنید و بعد تسلط بر آن ، نت هایی که لگاتو دارند را بر روی گیتار اجرا کنید 
 

رعایت دقیق انگشت گذاری و استفاده از انگشت چهارم :

توجه داشته باشید که در تمامی نت های استاندارد ، هنگامی که زمان استفاده از انگشت چهار فرا برسد ، بر بالای نت مربوطه شماره 4 درج می گردد

در اجرای این فالستا و در نواختن ملودی ها چندین بار از انگشت چهارم استفاده می شود . در نحوه انگشت گذاری دقت نمایید تا از سرعت عمل و شفافیت نوازندگی شما کاسته نشود

 

فالستا سوم :  »» ویدئو : فالستا سوم

تکنیک p . I :

به طور کلی هنگامی که این تکنیک در قطعات فلامنکو اجرا می شود پائین ترین سیم در آرپژ توسط انگشت I به صدا در می آید

در این فالستا نیز به همین گونه می باشد و تمامی سیم ها با انگشت p به صدا در آمده و آخرین سیم ( پائین ترین سیم ) ، توسط انگشت I به صدا در می آید  
 

ثابت نگه داشتن انگشتان 1 و 2 :

توجه نمایید که قسمت اول اجرای این فالستا انگشتان 3 و 4 به طور ثابت بر روی سیم های 1 و 2 نگه داشته می شود و در ادامه روی سیم های دوم و سوم ثابت نگه داشته می شود

 

فالستا چهارم : »»  ویدئو : فالستا چهارم

دقت در کشیدن انگشت چهارم :

در این فالستا انگشت چهارم ( سیم 6 فرت چهارم ) همزمان با انگشت یک ( سیم 5 فرت اول ) گرفته می شود

در این حرکت مچ دست باید کاملا شکسته باشد تا باعث نزدیک شدن ساعد دست به طرف بدنه گیتار نشود 

نزدیک شدن ساعد به بدنه گیتار باعث تغیر حالت مچ دست و در نتیجه استیل بد انگشتان ( کج شدن انگشتان ) بر روی دسته گیتار می شود که این حالت می تواند افت کیفیت نوازندگی را در بر داشته باشد


نوشته های دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

موسیقی پاپ
تاثیر موسیقی بر شخصیت افراد
در مورد تاثیر موسیقی
مطلبی خواندنی در مورد موسیقی DNA
اموزش پیانو
انتخاب یک استاد پیانوی خوب
اصطلاحات فلامنکو
پیشگیری از وحشت و اضطراب در اجرای کنسرت
هنر فلامنکو اصیل
نینا پاستوری
برنامه دیکشنری گیتار
سلام
نت ها در ویولون
سلام
[عناوین آرشیوشده]

About Us!
سن ایچ
محمد اسکندری
Link to Us!

سن ایچ

Hit
مجوع بازدیدها: 187376 بازدید

امروز: 10 بازدید

دیروز: 26 بازدید

Day Links
سیب گندیده [79]
[آرشیو(1)]


Archive


آموزش گیتار
آموزش ویلون
آموزش ستار
متفرقه

links
محمد خوش منظر
سینا صادقی

In yahoo

یــــاهـو

Submit mail