سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از دل ها درباره دوستی ها بپرسید، که گواهانی رشوه ناپذیرند . [امام علی علیه السلام]
سن ایچ
 || مدیریت  ||  شناسنامه  || پست الکترونیــک  ||  RSS  ||
آموزش مقدماتی نوازندگی گیتار ( سبک فلامنکو)

محمد اسکندری :: شنبه 87/1/24 ساعت 2:11 عصر

بولریاس 1

 سعی کنید ضربات قوی را قوی بنوازید

 

کمپاس بولریاس

 1   2   3   4    5   6   7   8   9   10   11   12

 

آشنایی با فرم های مختلف کمپاس در دستگاه بولریاس ( سنتی ، مدرن )

 

1 – سنتی : فرم اصلی کمپاس می باشد ، که ضرب های قوی در آن روی ضرب های 3 ، 6 ، 8 ، 10 و 12 می باشد

  ›            ›         ›          ›            ›          
1 . 2 . 3 . 4 . 5 .6 . 7 . 8 . 9 . 10 . 11 . 12

 

2 – مدرن : تفاوت کمپاس مدرن با سنتی در ضرب 6 می باشد . به اینگونه که ضرب ششم قوی زده نشده و به جای آن ضرب هفتم را قوی می زنیم . پس ضرب های قوی در کمپاس مدرن در ضرب 3 ، 7 ، 8 ، 10 و 12 شنیده خواهد شد

 

           ›                  ›   ›          ›            ›  
1 . 2 . 3 . 4 . 5 .6 . 7 . 8 . 9 . 10 . 11 . 12

 

 

نکات مهم در اجرای بولریاس :

پیشنهاد می شود قبل از شروع این درس هنرجو به تمرین بر روی آکورد های سی بمل  و لا ماژور بپردازد . صدای آکورد ها را بوسیله شصت ایجاد کنید و تبدیل این دو آکورد را بدون توقف تمرین نمایید

 

یامادا اول : ( مانور بر روی آکورد سی بمل )
 

انگشت گذاری اصلی آکورد : انگشت 1 ( نیم پرده اول سیم 5 ) ، انگشت 3 ( نیم پرده سوم سیم 3 ) ، انگشت 4 ( نیم پرده سوم سیم 2 )

در اولین ضربه با انگشت I  ( سه بار رفت و برگشت )  انگشت سوم و چهارم در جای اصلی خود قرار دارند و انگشت اول سیم یک ، نیم پرده اول را می گیرد

در دومین ضربه  با انگشت I  (دو بار رفت و برگشت )  انگشت سوم و چهارم در جای اصلی خود قرار دارند و انگشت اول سیم چهارم فرت دوم و انگشت دوم سیم پنجم فرت سوم را می گیرد

در سومین ضربه با انگشت I ( دوبار رفت و برگشت ) تمامی انگشتان در جایگاه اصلی آکورد پایه قرار می گیرند



فالستا اول : ( تکنیک پیکادو و آکورد لا 7 )  

نکات مهم در اجرای پیکادو :

1- شروع پیکادو ها در این فالستا با انگشت m  می باشد .  

2- در اجرای این تکنیک هر انگشت پس از ضربه زدن به سیم  بعدی تکیه می کند  

3- باید دقت شود که انگشتان به صورت متناوب به سیم ضربه بزنند . به طور مثال وقتی انگشت I به سیم ضربه می زند انگشت ضربه زننده بعدی انگشت m می باشد ( نه همان انگشت I )

4- توجه نمایید صدای ایجاد شده از سیم صرفا نباید از ناخن دست ایجاد شود . بلکه این گوشت انگشت است که به پشتوانه ناخن صدا را ایجاد می کند

 

نکته :

رعایت درست ضربه زدن به سیم ( گوشت دست به پشتوانه ناخن ) ، این امتیاز را در اختیار شما قرار می دهد که هنگام نواختن پیکادو های سرعتی از مانور بالاتری بر روی سیم های گیتار بهره مند شوید . پیشنهاد می شود در اولین تمرینات برای نواختن پیکادو ارتفاع ناخن ها را در کمترین حال خود نگه دارید


گرفتن آکورد لا
7 :

بعد از نواختن جملات پیکادو ها این آکورد گرفته می شود

نکته : ( انگشت گذاری صحیح ) :

این آکورد باید به شکل ( انگشت دوم ، فرت دوم سیم 4  و  انگشت سوم ، فرت دوم سیم 2 گرفته شود )

رعایت اصول صحیح انگشت گذاری در این فالستا به شما کمک خواهد کرد تا بدون مکث و تاخیر پیکادو زده و سریع ، آکورد را به صدا در آورده و سپس به ادامه نواختن پیکادو بپردازید

در اولین روزهای تمرین با سرعتی متوسط ، با تمرکز و بدون هیجان این کار را تکرار و تمرین کنید
 

»» راسگوادو ( 4 تایی ) :

توجه داشته باشید در اجرای این تکنیک تمامی انگشتان همزمان نباید به سیم ضربه بزند و تفکیک بودن ضربات حائز اهمیت است

چگونه تفکیک شده ضربه بزنیم ؟

مترونم ، ضرب پا و شمارش با ثانیه های ساعت . به اینگونه که با هر ضرب یکی از انگشتان را بدون حرکت مچ دست به سمت سیم پرتاب می کنیم .

نواختن نه محکم ضربه زدن مهمترین نکته در ضربه شلاقی ( i  ) می باشد

در این حرکت انگشت ( i ) به صورت شلاقی به سمت سیم ها پرتاب می شود . باید دقت کنید در این حرکت ، برای قدرت بیشتر در ضربه زدن از گیر دادن انگشت به کف دست استفاده نکنید . سعی کنید به طور کلی از مفصل انگست برای قدرت ضربه استفاده کنید . اینگونه تمرین کردن باعث ورزیده شدن انگشتان برای اجرای تکنیک های آینده می گردد .

رعایت تکنیک لگاتو :

در هنگام کوبش و کشش در اجرای این تکنیک نباید دچار هیجان و سرعت  شد . توجه داشته باشید که اجرای سریع این تکنیک آن هم برای دفعات آغازین  باعث خستگی مفرط در انگشتان دست می شود

قدرت تمام انگشتان اجرا کننده این تکنیک بر روی دسته گیتار باید در هنگام کوبش و کشش باید با هم برابر باشد تا صدای مورد نظر از گیتار شنیده شود

گلپ تکنیکی حیاتی در فلامنکو :

در زدن گلپ دقت کنید که صدای ایجاد شده توسط گوشت و ناخن دست ایجاد می شود و ضربه گلپ نباید صرفا توسط ناخن به گیتار اصابت کند

یکی از جلوه های بارز و زینت های موسیقی در فلامنکو ضربه گلپ می باشد و درست اجرا کردن آن می تواند کمکی شایان به درک مخاطب و برقراری ارتباط با موسیقی فلامنکو داشته باشد . پس در اجرای این تکنیک نهایت دقت را به کار برید

تکنیک آلزاپوا : ( ضربه قدرتمند p به همراه شکست مج به طرف بیرون از صفحه گیتار )

در این تکنیک حرکت انگشت شصت به صورت رفت و برگشت انجام می شود و در ادامه نواخت نتها را پیش رو دارید که معمولا با لگاتو همراه است
 

نکات مهم در اجرای آلزاپوا :

ضربه اولیه p ( رفت ) :

مهمترین نکته در ضربه رفت p  ( رو به پادین ) ،‌بلند نکردن انگشت شصت از روی سیمها می باشد بلکه شصت بر روی اولین سیم که نت ما از آنجا آغاز می گردد قرار گرفته و سپس به سمت سیم های پائین سر داده می شود

ضربه دوم p ( برگشت ) :

این حرکت نباید به صورت قوی نواخته شود . بلکه ناخن شتصت شما فقط سیمها را از پائین به بالا لمس می کند ( نواختن نه کوبش )


نوشته های دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

موسیقی پاپ
تاثیر موسیقی بر شخصیت افراد
در مورد تاثیر موسیقی
مطلبی خواندنی در مورد موسیقی DNA
اموزش پیانو
انتخاب یک استاد پیانوی خوب
اصطلاحات فلامنکو
پیشگیری از وحشت و اضطراب در اجرای کنسرت
هنر فلامنکو اصیل
نینا پاستوری
برنامه دیکشنری گیتار
سلام
نت ها در ویولون
سلام
[عناوین آرشیوشده]

About Us!
سن ایچ
محمد اسکندری
Link to Us!

سن ایچ

Hit
مجوع بازدیدها: 187368 بازدید

امروز: 2 بازدید

دیروز: 26 بازدید

Day Links
سیب گندیده [79]
[آرشیو(1)]


Archive


آموزش گیتار
آموزش ویلون
آموزش ستار
متفرقه

links
محمد خوش منظر
سینا صادقی

In yahoo

یــــاهـو

Submit mail