سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش دو گونه است : دانش در دل که دانشی سودمند است و دانش بر زبان که حجّت خدا بر بندگانش است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
سن ایچ
 || مدیریت  ||  شناسنامه  || پست الکترونیــک  ||  RSS  ||
Palmas آشنایی با پالماس

محمد اسکندری :: دوشنبه 87/1/19 ساعت 12:49 عصر

مهمتری و در عین حال ساده ترین عامل همراهی و هماهنگی با نوسانات محرک فلامنکو ،عنصر ریتم می باشد که لازم است قبل از برداشتن گیتار با تعدادی از این ریتم ها توسط پالماس (کف زدن) آشنا شویم

پالماس یا کف زدن یکی از عناصر حیاتی فلامنکو بوده و در همراهی کردن رقصندگان و آواز خوانان و همچنین شمارش ریتم و حفظ یکنواختی آن در رقص ها بسیار بکار برده میشود . یک هنرمند خلاق که توانایی خوب کف زدن را دارد ، میتواد روال ریتمی معمولی و یکنواخت را به یک ضد ضرب(contra tempo)هیجان آور تبدیل کرده و حتی در بعضی موارد می تواند به کمک پالماس صدایی ریتمیک توسط دستانش تولید کرده و تواما با صدایی مانند(تیک)در آوردن از دهانش ، یک تکنوازی کامل ، هیجان انگیز و باور نکردنی اجرا نماید . دو نوع پالماس وجود دارد که هر کدام به طریقی خاص که در ادامه به آنها اشاره می کنیم نواخته می شوند

 

اولین پالماس(پالماس فوئترس)(palmas fuertes)نام دارد ، که معنی تحت الفظی آن( قوی و محکم کف زدن )و در واقعیت نیز این چنین می باشد . این نوع پالماس اگر دقیق و درست نواخته شود ، صدایی صاعقه مانند و گوش شکن ایجاد کرده و نواختن پی در پی و متوالی آن ، صدایی مانند صدای رگبار یا مسلسل ایجاد می کند

 

برای نواختن این پالماس ، در حالی که چهار انگشت دست چپ کاملا به هم چسبیده اند ، کف دست را به مقدار کمی قوس دار می کنیم( به  طوری که قوسی کم عمق و شبیه به یک فنجان کوچک ، در کف دست چپ ایجاد شود )انگشتان اشاره ، میانی و انگشتری دست راست نیز به هم چسبیده و سپس به صورت یک مربع ، به کل قوی ایجاد شده د کف دست چپ ضربه وارد می کنند

 

در ابتدا ایجاد صدایی قوی و بلد از این نوع پالماس ، کار آسانی نبوده و جهت نیل به این هدف ، تمرین منظم لازم است

 

 

دومین نوع پالماس ، پالماس سورداس(palmas sordas)نام دارد . این اصطلاح را می توان( کف زدن صامت و خفه شده )ترجمه کرد . جهت نواختن این نوع پالماس ، چهار انگشت دست چپ به هم چسبیده و کمی به آنها انحنا میدهیم ، به صورتی که کف دست نسبتا صاف و مسطح باقی بماند . همین عمل با دست راست نیز انجام می شود . سپس برای نواختن ، کف دو دست به هم ضربه وارد میکند به گونه ای که انگشتان دست راست بین انگشتان و شصت دست چپ جای می گیرد

 

همانگونه که بعدا متوجه خواهید شد ، نواختن پالماس سورداس به مراتب آسانتر از نواختن پالماس فوئرتس می باشد . به منظور تولید صدایی مناسب برای این نوع پالماس ( صدایی مانند تپ تپ ) نیز به تمرین منظم و مداوم نیاز است

 

هر دو نوع پالماس دارای صدا و عملکردی قوی و واضح هستند . پس از آشنا شدن با خصوصیات هر یک از آنها و درک تفاوت میان آنها از طریق گوش کردن به قطعات و همچنین تماشای کنسرت های فلامنکو ، قادر به کسب احساس لازم جهت استفاده از هر کدام از این دو پالماس خواهید بود . فقط برای دادن یک عقیده کلی ، کافی است بگوئیم که پالماس فوئرتس به صورت متوالی و پشت سر هم و به تعداد زیاد و نیز هنگامیکه تاکید بر روی حس ریتمیک است ، مورد استفاده قرار می گیرد . از طرف دیگر پالماس سورداس برای ایجاد اثرات(effects)و صداهای مخصوص به کار می رود ، که جهت همراهی کردن یک قطعه لطیف و حساس( و شاید هم غم انگیز و سنگین )گیتار و همچنین عبارات و متون آوازی کم هیجان ، به صورتی پویا تغییر می کند . این نوع پالماس معمولا برای همراهی کردن رقص پا ، به خصوص در دستگاه یا توکه آلگریاس ، یکی از دستگاههای شاد فلامنکو به کار می رود


نوشته های دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

موسیقی پاپ
تاثیر موسیقی بر شخصیت افراد
در مورد تاثیر موسیقی
مطلبی خواندنی در مورد موسیقی DNA
اموزش پیانو
انتخاب یک استاد پیانوی خوب
اصطلاحات فلامنکو
پیشگیری از وحشت و اضطراب در اجرای کنسرت
هنر فلامنکو اصیل
نینا پاستوری
برنامه دیکشنری گیتار
سلام
نت ها در ویولون
سلام
[عناوین آرشیوشده]

About Us!
سن ایچ
محمد اسکندری
Link to Us!

سن ایچ

Hit
مجوع بازدیدها: 187509 بازدید

امروز: 21 بازدید

دیروز: 23 بازدید

Day Links
سیب گندیده [79]
[آرشیو(1)]


Archive


آموزش گیتار
آموزش ویلون
آموزش ستار
متفرقه

links
محمد خوش منظر
سینا صادقی

In yahoo

یــــاهـو

Submit mail