سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دو کار با هم چه ناهمگون است و ناسازوار ، کارى که لذتش رود و گناهش ماند ، و کارى که رنجش برود و پاداشش ماند . [نهج البلاغه]
سن ایچ
 || مدیریت  ||  شناسنامه  || پست الکترونیــک  ||  RSS  ||
آموزش مقدماتی نوازندگی گیتار ( سبک فلامنکو)

محمد اسکندری :: شنبه 87/1/24 ساعت 2:12 عصر

تکنیک های مورد نظر :

آپوگادو : ( خفه کردن صدای سیمها )

این عمل به دو شیوه انجام می گیرد

1- خف به وسیله کف دست راست  2 – خف به وسیله انگشت چهارم ، در این درس و در ابتدای قطعه این تکنیک بوسیله انگشت چهارم ( حالت دوم ) اجرا می شود
 

نکات مهم در اجرای این تکنیک :

در اجرای این تکنیک باید دقت نمایید که برخورد انگشت چهارم به سیم ها ، سریع و ظریف باشد نه با قدرت  ، اگر در این تکنیک با قدرت سیم ها را لمس کنیم باعث بوجود آمدن صدای اضافی از سیم ها می شویم ( به دلیل برخورد سیم ها با صفحه انگشت گذاری گیتار )

انگشت چهارم باید سیم ها را فقط لمس کند  ، به شیوه ای که صدای مرتعش شده از سیم ها قطع شود و در ضمن صدای دیگری پس از برخورد انگشت چهارم به سیم ها شنیده نشود

شیوه زدن راسگوادو در شروع قطعه :

راسگوادو چهار تایی بدون ضرب آخر ( I ) و به جای I از آپوگادو  استفاده می کنیم

ضربه گلپ :

گلپ تکنیکی حیاتی در فلامنکو :

در زدن گلپ دقت کنید که صدای ایجاد شده توسط گوشت و ناخن دست ایجاد می شود و ضربه گلپ نباید صرفا توسط ناخن به گیتار اصابت کند

یکی از جلوه های بارز و زینت های موسیقی در فلامنکو ضربه گلپ می باشد و درست اجرا کردن آن می تواند کمکی شایان به درک مخاطب و برقراری ارتباط با موسیقی فلامنکو داشته باشد . پس در اجرای این تکنیک نهایت دقت را به کار برید

اجرای تکنیک لگاتو بر روی آکورد های ( سی بمل و لا ماژور ) :

قسمت اول (‌ لگاتو بر روی آکورد لاماژور ) :

گرفت آکورد با دو انگشت ( 1 و 2 ).لگاتو با انگشت 3 ( فرت سوم سیم 1 ) در ضرب ( 12 و ) :

توجه نمایید که لگاتو در این حرکت می تواند با انگشت چهارم نیز صورت پذیرد . برای لگاتو کردن توجه نمایید که این شیوه لگاتو کردن ( همزمان در ریتم و بر پایه کمپاس ) ، باید بدون شتاب و دستپاچگی انجام پذیرد . هر گونه استرس در انجام این حرکت می تواند قطعه را از کمپاس خارج کند

پس توصیه می کنیم در اولین تمرین ، نواختن آهسته و با تمرکز انجام گیرد . سعی کنید قطعه و زمان لگاتو کردن را با تمرین ، در ذهن خود ثبت نمایید

قسمت دوم ( لگاتو بر روی آکورد سی بمل ) : 

انگشت گذاری اصلی آکورد (سی بمل ) : انگشت 1 ( نیم پرده اول سیم 5 ) ، انگشت 3 ( نیم پرده سوم سیم 3 ) ، انگشت 4 ( نیم پرده سوم سیم 2 )

در هنگام لگاتو بر روی این آکورد انگشت ( 1 ) در جایگاه اصلی قرار ندارد ، بلکه بر روی سیم یکم ( فرت 1 ) در ضرب ( 3 و ) لگاتو می کند

توجه نمایید صدای لگاتو باید تمیز و واضح شنیده شود

چگونه صحیح تکنیک لگاتو صحیح اجرا کنیم ؟

در هنگام کوبش و کشش در اجرای این تکنیک نباید دچار هیجان و سرعت  شد . توجه داشته باشید که اجرای سریع این تکنیک آن هم برای دفعات آغازین  باعث خستگی مفرط در انگشتان دست می شود

قدرت تمام انگشتان اجرا کننده این تکنیک بر روی دسته گیتار باید در هنگام کوبش و کشش باید با هم برابر باشد تا صدای مورد نظر از گیتار شنیده شود


نوشته های دیگران()

آموزش مقدماتی نوازندگی گیتار ( سبک فلامنکو)

محمد اسکندری :: شنبه 87/1/24 ساعت 2:11 عصر

بولریاس 1

 سعی کنید ضربات قوی را قوی بنوازید

 

کمپاس بولریاس

 1   2   3   4    5   6   7   8   9   10   11   12

 

آشنایی با فرم های مختلف کمپاس در دستگاه بولریاس ( سنتی ، مدرن )

 

1 – سنتی : فرم اصلی کمپاس می باشد ، که ضرب های قوی در آن روی ضرب های 3 ، 6 ، 8 ، 10 و 12 می باشد

  ›            ›         ›          ›            ›          
1 . 2 . 3 . 4 . 5 .6 . 7 . 8 . 9 . 10 . 11 . 12

 

2 – مدرن : تفاوت کمپاس مدرن با سنتی در ضرب 6 می باشد . به اینگونه که ضرب ششم قوی زده نشده و به جای آن ضرب هفتم را قوی می زنیم . پس ضرب های قوی در کمپاس مدرن در ضرب 3 ، 7 ، 8 ، 10 و 12 شنیده خواهد شد

 

           ›                  ›   ›          ›            ›  
1 . 2 . 3 . 4 . 5 .6 . 7 . 8 . 9 . 10 . 11 . 12

 

 

نکات مهم در اجرای بولریاس :

پیشنهاد می شود قبل از شروع این درس هنرجو به تمرین بر روی آکورد های سی بمل  و لا ماژور بپردازد . صدای آکورد ها را بوسیله شصت ایجاد کنید و تبدیل این دو آکورد را بدون توقف تمرین نمایید

 

یامادا اول : ( مانور بر روی آکورد سی بمل )
 

انگشت گذاری اصلی آکورد : انگشت 1 ( نیم پرده اول سیم 5 ) ، انگشت 3 ( نیم پرده سوم سیم 3 ) ، انگشت 4 ( نیم پرده سوم سیم 2 )

در اولین ضربه با انگشت I  ( سه بار رفت و برگشت )  انگشت سوم و چهارم در جای اصلی خود قرار دارند و انگشت اول سیم یک ، نیم پرده اول را می گیرد

در دومین ضربه  با انگشت I  (دو بار رفت و برگشت )  انگشت سوم و چهارم در جای اصلی خود قرار دارند و انگشت اول سیم چهارم فرت دوم و انگشت دوم سیم پنجم فرت سوم را می گیرد

در سومین ضربه با انگشت I ( دوبار رفت و برگشت ) تمامی انگشتان در جایگاه اصلی آکورد پایه قرار می گیرند



فالستا اول : ( تکنیک پیکادو و آکورد لا 7 )  

نکات مهم در اجرای پیکادو :

1- شروع پیکادو ها در این فالستا با انگشت m  می باشد .  

2- در اجرای این تکنیک هر انگشت پس از ضربه زدن به سیم  بعدی تکیه می کند  

3- باید دقت شود که انگشتان به صورت متناوب به سیم ضربه بزنند . به طور مثال وقتی انگشت I به سیم ضربه می زند انگشت ضربه زننده بعدی انگشت m می باشد ( نه همان انگشت I )

4- توجه نمایید صدای ایجاد شده از سیم صرفا نباید از ناخن دست ایجاد شود . بلکه این گوشت انگشت است که به پشتوانه ناخن صدا را ایجاد می کند

 

نکته :

رعایت درست ضربه زدن به سیم ( گوشت دست به پشتوانه ناخن ) ، این امتیاز را در اختیار شما قرار می دهد که هنگام نواختن پیکادو های سرعتی از مانور بالاتری بر روی سیم های گیتار بهره مند شوید . پیشنهاد می شود در اولین تمرینات برای نواختن پیکادو ارتفاع ناخن ها را در کمترین حال خود نگه دارید


گرفتن آکورد لا
7 :

بعد از نواختن جملات پیکادو ها این آکورد گرفته می شود

نکته : ( انگشت گذاری صحیح ) :

این آکورد باید به شکل ( انگشت دوم ، فرت دوم سیم 4  و  انگشت سوم ، فرت دوم سیم 2 گرفته شود )

رعایت اصول صحیح انگشت گذاری در این فالستا به شما کمک خواهد کرد تا بدون مکث و تاخیر پیکادو زده و سریع ، آکورد را به صدا در آورده و سپس به ادامه نواختن پیکادو بپردازید

در اولین روزهای تمرین با سرعتی متوسط ، با تمرکز و بدون هیجان این کار را تکرار و تمرین کنید
 

»» راسگوادو ( 4 تایی ) :

توجه داشته باشید در اجرای این تکنیک تمامی انگشتان همزمان نباید به سیم ضربه بزند و تفکیک بودن ضربات حائز اهمیت است

چگونه تفکیک شده ضربه بزنیم ؟

مترونم ، ضرب پا و شمارش با ثانیه های ساعت . به اینگونه که با هر ضرب یکی از انگشتان را بدون حرکت مچ دست به سمت سیم پرتاب می کنیم .

نواختن نه محکم ضربه زدن مهمترین نکته در ضربه شلاقی ( i  ) می باشد

در این حرکت انگشت ( i ) به صورت شلاقی به سمت سیم ها پرتاب می شود . باید دقت کنید در این حرکت ، برای قدرت بیشتر در ضربه زدن از گیر دادن انگشت به کف دست استفاده نکنید . سعی کنید به طور کلی از مفصل انگست برای قدرت ضربه استفاده کنید . اینگونه تمرین کردن باعث ورزیده شدن انگشتان برای اجرای تکنیک های آینده می گردد .

رعایت تکنیک لگاتو :

در هنگام کوبش و کشش در اجرای این تکنیک نباید دچار هیجان و سرعت  شد . توجه داشته باشید که اجرای سریع این تکنیک آن هم برای دفعات آغازین  باعث خستگی مفرط در انگشتان دست می شود

قدرت تمام انگشتان اجرا کننده این تکنیک بر روی دسته گیتار باید در هنگام کوبش و کشش باید با هم برابر باشد تا صدای مورد نظر از گیتار شنیده شود

گلپ تکنیکی حیاتی در فلامنکو :

در زدن گلپ دقت کنید که صدای ایجاد شده توسط گوشت و ناخن دست ایجاد می شود و ضربه گلپ نباید صرفا توسط ناخن به گیتار اصابت کند

یکی از جلوه های بارز و زینت های موسیقی در فلامنکو ضربه گلپ می باشد و درست اجرا کردن آن می تواند کمکی شایان به درک مخاطب و برقراری ارتباط با موسیقی فلامنکو داشته باشد . پس در اجرای این تکنیک نهایت دقت را به کار برید

تکنیک آلزاپوا : ( ضربه قدرتمند p به همراه شکست مج به طرف بیرون از صفحه گیتار )

در این تکنیک حرکت انگشت شصت به صورت رفت و برگشت انجام می شود و در ادامه نواخت نتها را پیش رو دارید که معمولا با لگاتو همراه است
 

نکات مهم در اجرای آلزاپوا :

ضربه اولیه p ( رفت ) :

مهمترین نکته در ضربه رفت p  ( رو به پادین ) ،‌بلند نکردن انگشت شصت از روی سیمها می باشد بلکه شصت بر روی اولین سیم که نت ما از آنجا آغاز می گردد قرار گرفته و سپس به سمت سیم های پائین سر داده می شود

ضربه دوم p ( برگشت ) :

این حرکت نباید به صورت قوی نواخته شود . بلکه ناخن شتصت شما فقط سیمها را از پائین به بالا لمس می کند ( نواختن نه کوبش )


نوشته های دیگران()

آموزش مقدماتی نوازندگی گیتار ( سبک فلامنکو)

محمد اسکندری :: شنبه 87/1/24 ساعت 2:11 عصر

کمپاس در آلگریاس :

کمپاس در این دستگاه دوازده ضربی می باشد و ضرب اول آن نیز از ( ضرب اول ) شروع می شود ( همانند سولئا )

 

 

                                                                     >            >        >         >          >                     

                                                                
کمپاس                                               
1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12

 

 

 

آلگریاس شامل دو قسمت مینور و ماژور می باشد

قسمت مینور در این قطعه به دلیل لیبره بودن ( بدون کمپاس ) اجرا نشده است و آنچه پیش رو دارید مربوط به قسمت ماژور این درس می باشد

 

 

تکنیک ها و نکات ضروری در این درس :

کمپاس اول :

تمرین بر روی آکورد های ،  لا ماژور ( A ) ، می 7 ( E7 ) ، ر ماژور ( D ) :

این سه آکورد تشکیل دهنده چهارچوب هر قطعه ای در دستگاه آلگریاس می باشند . با نگاهی به آثار نوازندگان در می یابید که اکثر آلگریاس های ساخته شده از مبتدی تا پیشرفته بر پایه استفاده از این دو آکورد بوده و فالستا ها نیز از این آکورد ها پیروی می کنند

با تمرین و تعویض این سه آکورد بر روی گیتار آمادگی خود را برای اجرای آنها افزایش دهید . توجه نمایید که آکورد لاماژور با دو انگشت ( یک و دو گرفته می شود )

 

دو راسگودو مختلف در اجرای کمپاس اول :

1-  چهار تایی      2-  شش تایی

 

1- راسگوادو چهار تایی :

حرکت متوالی انگشتان ( e ، a ، m ، i )  راسگوادو چهار تایی نام دارد . دقت کنید برای اجرای تکنیک راسگوادو پیوسته احتیاج به قدرت مناسب در مفاصل انگشتان خواهید داشت و با گیر دادن انگشت به کف دست قادر به انجام صحیح آن نخواهید بود

توجه داشته باشید در اجرای این تکنیک تمامی انگشتان همزمان نباید به سیم ضربه بزند و تفکیک بودن ضربات حائز اهمیت است

 

چگونه تفکیک شده ضربه بزنیم ؟

مترونم ، ضرب پا و شمارش با ثانیه های ساعت . به اینگونه که با هر ضرب یکی از انگشتان را بدون حرکت مچ دست به سمت سیم پرتاب می کنیم

 

2- راسگوادو شش تایی :

حرکت انگشتان دست به صورت (e.a.m.i.i.i) راسگوادو شش تایی نام دارد .

اجرای این راسگوادو در این دستگاه بسیار تفکیک شده می باشد و ضربات شما باید بدون کمک گرفتن از کف دست ، به صورت شلاقی به سمت سیم ها پرتاپ شود

 

فالستا اول :

 

تکنیک p . I :

به طور کلی هنگامی که این تکنیک در قطعات فلامنکو اجرا می شود پائین ترین سیم در آرپژ توسط انگشت I به صدا در می آید

در این فالستا نیز به همین گونه می باشد و تمامی سیم ها با انگشت p به صدا در آمده و آخرین سیم ( پائین ترین سیم ) ، توسط انگشت I به صدا در می آید 

 

نکاتی در رابطه با تکنیک p :

تکنیک P :

رعایت دقیق تکنیک p  : در این تکنیک که با انگشت شصت نواخته می شود ، مچ دست راست  کمی به سمت بیرون متمایل می شود و شصت به سمت داخل متمایل می گردد

نکته : ضربه ای که با انگشت شصت به سیم وارد می شود با ید به شکلی نواخته  شود که صدای ایجاد شده را گوشت دست به  پشتوانه ناخن دست ایجاد کند

ضربه p  ترکیبی از فشار وارد شده با گوشت شصت و در نهایت اصابت ناخن به سیم می باشد

تفاوت ضربه p در کلاسیک و فلامنکو :

در فلامنکو صدایی که تولید می شود توسط گوشت انگشت شصت است نه ناخن آن اما در گیتار کلاسیک صدای ایجاد شده توسط شصت ، با ناخن می باشد

 

»» یامادا در انتهای فالستا اول :

نکته :

در انتهای یامادا دقت شود که( در هنگام گرفتن فرت چهارم سیم 6 ، انگشت چهار باعث خفه کردن سیم های زیرین نشود )

 

فالستا سوم :

نکات مهم در اجرا :

شیوه نواختن آرپژ صحیح در فلامنکو :

مهمترین نکته در نواختن آرپژ : مچ دست نباید به بیرون متمایل شود

بلکه مچ دست به همراه ساعد باید به حالتی که در شکل زیر می بینید بر روی گیتار و سیم ها قرار بگیرد . دقت کنید در این حالت پشت دست موازی با صفحه گیتار باشد و انگشتان دست راست نسبت به سیم های گیتار حدودا عمود باشند

 

شیوه حرکت انگشتان در نواختن آرپژ :

P :  در هنگام آرپژ زدن در فلامنکو انگشت شصت کاملا با پهلو به سیم ضربه میزند توجه داشته باشید ضربه وارد شده به سیم توسط گوشت انگشت شصت می باشد و ناخن از آن پشتیبانی می کند

( I ، m ، a ) : نکات مهم : درست سوهان زدن ناخن ها  ، درست ضربه زدن با انگشتان

ناخن های دست باید به صورت کاملا گرد و مسطح ، بدون هر گونه برامدگی سوهان زده شود . دقت کنید که تمامی سطوح بر روی ناخن حتا کناره های آن به صورت گرد سوهان خورده باشد .

ضربه های وارد شده با انگشتان به سیم ها در هنگام آرپژ ، باید با وسط انگشتان نواخته شود . ضربه زدن با کناره ها و یا به صورت کج به سیم ها ، از سرعت و کیفیت کار می کاهد

 

چگونه متوجه بلند بودن ناخن شویم ؟

گیرکردن ناخن ها در بین سیم ها یکی از نکاتی است که می توان با استناد به آن به بلندی ناخن ها پی برد . البته این مورد در حالتی درست است که شما موارد گذشته یعنی استیل دست ، سوهان زدن ناخن و با وسط انگشت به سیم ضربه زدن را رعایت کرده باشید

 

آکورد پایانی :

نیم باره : ( آکورد لاماژور  همراه با نت لا بر روی سیم اول )

در این حرکت انگشت 1 بر روی سیم چهار تا یک عمود می شود ( نیم باره )  و انگشت چهار روی سیم  یک نیم پرده پنج قرار می گیرد


نوشته های دیگران()

آموزش مقدماتی نوازندگی گیتار ( سبک فلامنکو)

محمد اسکندری :: شنبه 87/1/24 ساعت 2:10 عصر

کمپاس در دستگاه سگریاس :

کمپاس در این دستگاه همانند سولئا و گواخیراس 12 ضرب می باشد

تفاوت  شروع 12 ضرب در سگریاس با دستگاه های گواخیراس و سولئا :

همانطور که در درسهای گذشته مطالعه نمودید شروع ضرب در سولئا از ضرب 1 و در گواخیراس در ضرب 12 می باشد ، اما در سگریاس شروع 12 ضرب از ضرب هشتم می باشد

شباهت 12 ضرب این سه دستگاه در تاکید های آنها می باشد . کلیه تاکید ها در این سه دستگاه بر روی ضرب های  ، 3 ، 6 ، 8  ، 10 و 12 قرار می گیرد

 

نمودار کمپاس در سگریاس :

 

  دقت نماید شروع کمپاس در ضرب 8 می باشد               1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12

 

 

با توجه به نمودار بالا نحوه خواندن کمپاس به این شکل می باشد

    >        >           >               >            > 

 8   9   10   11   12   1   2   3   4   5   6   7

 

کمپاس اول :

نکات مهم :

گرفتن آکورد لاماژور : این آکورد را در نواختن موسیقی فلامنکو حتما باید با دو انگشت یک و دو گرفته شود . این کار به این دلیل است که قدرت مانور برای انگشت سه و چهار در نواختن دستگاه هایی همانند آلگریاس و بولریاس افزایش پیدا کند . با اندکی صبر و حوصله ، همچنین با تمرینات منظم می توانید با دو انگشت صدای مطلوب را از این آکورد به اجرا در بیاورید

 

راسگوادو چهار تایی :

توجه داشته باشید در اجرای این تکنیک تمامی انگشتان همزمان نباید به سیم ضربه بزند و تفکیک بودن ضربات حائز اهمیت است

چگونه تفکیک شده ضربه بزنیم ؟

مترونم ، ضرب پا و شمارش با ثانیه های ساعت . به اینگونه که با هر ضرب یکی از انگشتان را بدون حرکت مچ دست به سمت سیم پرتاب می کنیم
 

لگاتو :

این تکنیک در شروع کمپاس به کار برده می شود . در انجام دادن این تکینیک باید به موارد زیر توجه داشته باشید

در هنگام کوبش و کشش در اجرای این تکنیک نباید دچار هیجان و سرعت  شد . توجه داشته باشید که اجرای سریع این تکنیک آن هم برای دفعات آغازین  باعث خستگی مفرط در انگشتان دست می شود

قدرت تمام انگشتان اجرا کننده این تکنیک بر روی دسته گیتار باید در هنگام کوبش و کشش باید با هم برابر باشد تا صدای مورد نظر از گیتار شنیده شود

 

اجرای گلپ :

در زدن گلپ دقت کنید که صدای ایجاد شده توسط گوشت و ناخن دست ایجاد می شود و ضربه گلپ نباید صرفا توسط ناخن به گیتار اصابت کند

درست اجرا کردن این حرکت باعث جلوه ای خاص در قطعات فلامنکو می شود

 

فالستا اول :   »» ویدئو : فالستا اول

تکنیک P :

رعایت دقیق تکنیک p  : در این تکنیک که با انگشت شصت نواخته می شود ، مچ دست راست  کمی به سمت بیرون متمایل می شود و شصت به سمت داخل متمایل می گردد

نکته : ضربه ای که با انگشت شصت به سیم وارد می شود با ید به شکلی نواخته  شود که صدای ایجاد شده را گوشت دست به  پشتوانه ناخن دست ایجاد کند

ضربه p  ترکیبی از فشار وارد شده با گوشت شصت و در نهایت اصابت ناخن به سیم می باشد

تفاوت ضربه p در کلاسیک و فلامنکو :

در فلامنکو صدایی که تولید می شود توسط گوشت انگشت شصت است نه ناخن آن اما در گیتار کلاسیک صدای ایجاد شده توسط شصت ، با ناخن می باشد

آکورد سی بمل :

رعایت چند نکته در این قسمت
 

1- حرکت انگشت p بر روی آکورد :

این آکورد بار اول از سیم چهارم تا دوم و بار دوم از سیم پنجم تا دوم به صدا در می آید . شروع نواختن هر آکورد همزمان با ضربه گلپ می باشد . درست انجام دادن این حرکت به زیبایی اجرای این قطعه کمک شایانی می کند . پس در انجام آن دقت نمایید

2- مانور انگشتان 1 و 2 بر روی سیم چهارم و پنجم :

اولین بار در هنگام نواختن آکورد سی بمل انگست سوم و چهارم روی سیم های سوم و دوم به صورت ثابت قرار می گیرند و سیم چهارم آزاد می باشد . اما در نواختن بار دوم با حفظ انگشتان سوم و چهارم به صورت آکورد اول انگشت یک و دو را به سیم های چهارم و پنجم اضافه می کنیم و در حرکت آخر انگشت یک روی سیم پنجم فرت اول ( سی بمل ) قرار می گیرد .

3- حرکت ملودیک بر روی سیم پنجم :

در آکورد کامل سی بمل انگشت اول ( سیم پنج فرت یک ) ، انگشت سوم ( سیم سوم فرت سوم ) و انگشت چهارم ( سیم دوم فرت سوم ) می باشد

حرکت ملودیک در این آکورد به این شکل می باشد که با ثابت نگه داشتن انگشتان سوم و چهارم ، حرکت ملودیک خود را بر روی سیم پنجم به شکل زیر انجام می دهیم

انگشت دوم سیم پنج فرت سوم گرفته و به صدا در می آورد و سپس انگشت یک سیم پنجم نیم پرده اول را گرفته و به صدا در می آورد

 

به صدا در آوردن آکورد لاماژور :

بعد از آخرین نت قسمت ملودیک بالا  سیم پنجم به صورت آزاد به صدا در می آید و انگشتان 1 و 2 آکورد لاماژور را تشکیل می دهند  . دقت نمایید در آرپژ بر روی این آکورد سیم دوم به صدا  در نمی آید بعد به صدا در آمدن سیم پنج توسط انگشت p  سیم یک توسط انگشت I به صدا در آمده و سپس انگشت p بر روی سیم های چهارم و سوم حرکت می کند

پس از اتمام آرپژ بر رو ی آکورد لاماژور آکورد سی بمل و حرکت ملودیک پس از آن را انجام می دهیم
 

انگشت گذاری جدید :

پس از اتمام حرکت ملودیک با ثابت نگه داشتن انگشت سوم و چهارم  به جای فرود آمدن بر روی نت لا ، به نت دو ، فرت سوم سیم پنجم با انگشت دوم فرود می آییم و پسپ با انگشت یک نت می ( سیم چهارم فرت دوم ) را نگه می داریم و آرپژ را بر روی آکورد بوجود آمده به همان شیوه قبلی تکرار می کنیم

 

فالستا دوم : »» ویدئو : فالستا دوم

نکات مهم :

رعایت دقیق تکنیک لگاتو :

تکنیک لگاتو در این فالستا باید بسیار شمرده و به دور از هیجان باشد . می توانید قبل از شروع نواختن این فالستا برای رعایت زمان بندی دقیق ، این قسمت را بدون لگاتو اجرا کنید و بعد تسلط بر آن ، نت هایی که لگاتو دارند را بر روی گیتار اجرا کنید 
 

رعایت دقیق انگشت گذاری و استفاده از انگشت چهارم :

توجه داشته باشید که در تمامی نت های استاندارد ، هنگامی که زمان استفاده از انگشت چهار فرا برسد ، بر بالای نت مربوطه شماره 4 درج می گردد

در اجرای این فالستا و در نواختن ملودی ها چندین بار از انگشت چهارم استفاده می شود . در نحوه انگشت گذاری دقت نمایید تا از سرعت عمل و شفافیت نوازندگی شما کاسته نشود

 

فالستا سوم :  »» ویدئو : فالستا سوم

تکنیک p . I :

به طور کلی هنگامی که این تکنیک در قطعات فلامنکو اجرا می شود پائین ترین سیم در آرپژ توسط انگشت I به صدا در می آید

در این فالستا نیز به همین گونه می باشد و تمامی سیم ها با انگشت p به صدا در آمده و آخرین سیم ( پائین ترین سیم ) ، توسط انگشت I به صدا در می آید  
 

ثابت نگه داشتن انگشتان 1 و 2 :

توجه نمایید که قسمت اول اجرای این فالستا انگشتان 3 و 4 به طور ثابت بر روی سیم های 1 و 2 نگه داشته می شود و در ادامه روی سیم های دوم و سوم ثابت نگه داشته می شود

 

فالستا چهارم : »»  ویدئو : فالستا چهارم

دقت در کشیدن انگشت چهارم :

در این فالستا انگشت چهارم ( سیم 6 فرت چهارم ) همزمان با انگشت یک ( سیم 5 فرت اول ) گرفته می شود

در این حرکت مچ دست باید کاملا شکسته باشد تا باعث نزدیک شدن ساعد دست به طرف بدنه گیتار نشود 

نزدیک شدن ساعد به بدنه گیتار باعث تغیر حالت مچ دست و در نتیجه استیل بد انگشتان ( کج شدن انگشتان ) بر روی دسته گیتار می شود که این حالت می تواند افت کیفیت نوازندگی را در بر داشته باشد


نوشته های دیگران()

آموزش مقدماتی نوازندگی گیتار ( سبک فلامنکو)

محمد اسکندری :: شنبه 87/1/24 ساعت 2:10 عصر

دستگاه رومبا :

 

دستگاه رومبا ، دستگاهی متداول و papular  در سبک های مختلف موسیقی می باشد .این دستگاه  در عین زیبایی و سادگی دارای ضربی نسبتا پیچیده می باشد .

 

میزان این دستگاه ( 4/4 ) می باشد ، در حالی که اصل ریتم آن میزانی ( 8/8 ) لنگ می باشد

 

کمپاس در رومبا

 

              >           >          >                                              

 میزان                                    و  4  و   3  و   2  و(4/4) :    1  

 

            >           >          >                                            
میزان                             
(8/8) :   1   2   3  4   5  6  7   8   

 

 >                     >                       >                                     
کمپاس
1   .   2   .   3    1   .   2   .   3      1   .   2                  

 

 

 

تکنیک های موجود در اجرای این درس :

 

»» آکوردهای مورد نظر :

 

( فامیج 7 . 7 F maj ) ، ( می ماژور ) ، ( لا مینور ) ، ( سل ماژور ) . سعی کنید در شروع کار این آکورد ها را تمرین کرده و به مرور زمان بر روی آن آرپژ بنوازید

دقت نمایید هرگونه تاخیر در روند تناوبی آکوردها ، رومبا را از ریتم و حس اصلی آن خارج می کند

 

 

»» آرپژ (p.im p.i.m pi) :

 

نکته بسیار مهم در اجرای این آرپژ ضربات قوی با انگشت شصت می باشد . دقیقا کمپاس در این دستگاه در هنگام آرپژ بر روی ضربات انگشت شصت قرار می گیرد ، پس در نتیچه صدای ضربات انگشت شصت قوی تر انگشتان ( I . m ) باید شنیده شود 

 

»» به صدا در آوردن سیم ها از پایین به بالا :

 

در انتهای آرپژ و بر روی آکورد ( می ماژور ) ، انگشت a حرکتی را از پائین به بالا بر روی سیم ها انجام می دهد  ( از سیم اول تا ششم )

 

مفصل انتهایی انگشت a را منقبض نکنید و اجازه دهید انگشت بر روی سیم ها سر بخورد

 

»» آکورد های فالستا :

 

( لامینور ) ، ( سل ماژور ) ، ( فا ماژور ) ، ( می ماژور )   ( آکوردهای معروف به اسپانیشspanish  )

 

این آکوردها را نیز به تناوب تمرین کرده و بر روی عوض کردن آنها تمرکز نمایید

 

دو آکورد پایانی قطعه ( می ماژور ) ( ضربه از سیم 6 ) و ( لامینور ) ( از سیم 5 ) ضربه می خورد


نوشته های دیگران()

آموزش مقدماتی نوازندگی گیتار ( سبک فلامنکو)

محمد اسکندری :: شنبه 87/1/24 ساعت 2:9 عصر

تکنیک های مورد نظر در این درس :

راسگوادو 5 تایی ، راسگوادو 4 تایی ، لگاتو ، همزمان کندن سیم ها توسط ( انگشتان I . m . a )

 کمپاس در دستگاه گواخیراس ( Guajiras ) :

        

                                                              

                                      1 . 2،       1 . 2 ،      1 . 2    ،         1 . 2 . 3 ،    
1 . 2 . 3

دانلود : نمونه کمپاس

 

توجه داشته باشید که تمامی تاکید ها بر روی ضرب اول می باشد

 

شروع این کمپاس با ریتم ( 8/6 ) ( 3 . 2 . 1 ) ( 3 . 2 . 1 ) می باشد و در میزان دوم ریتم با به ( 4/3 ) ( 2 . 1 ) ( 2 . 1 ) ( 2 . 1 ) تغیر پیدا می کند و این دو میزان به تناوب تا انتهای قطعه تکرا می شوند

 

           >               >                                       >         >         >              

 میزان     و      و      2 و(6/8) : 1    2    3    4    5    6                 (3/4) :  1    

 

کمپاس  1    2    3    1    2    3                             1   2    1   2   1    2            

 

»» راسگوادو ( 4 تایی ) :

توجه داشته باشید در اجرای این تکنیک تمامی انگشتان همزمان نباید به سیم ضربه بزند و تفکیک بودن ضربات حائز اهمیت است

چگونه تفکیک شده ضربه بزنیم ؟

مترونم ، ضرب پا و شمارش با ثانیه های ساعت . به اینگونه که با هر ضرب یکی از انگشتان را بدون حرکت مچ دست به سمت سیم پرتاب می کنیم

 

»» لگاتو :

در هنگام کوبش و کشش در اجرای این تکنیک نباید دچار هیجان و سرعت  شد . توجه داشته باشید که اجرای سریع این تکنیک آن هم برای دفعات آغازین  باعث خستگی مفرط در انگشتان دست می شود

قدرت تمام انگشتان اجرا کننده این تکنیک بر روی دسته گیتار در هنگام کوبش و کشش باید با هم برابر باشد تا صدای مورد نظر از گیتار شنیده شود
 

»»  ، همزمان کندن سیم ها توسط ( انگشتان I . m . a ) :

نکته حائز اهمیت در این تکنیک چه بصورت همزمان و چه بصورت آرپز گونه این است که لحن بوجود آمده فلامنکو باشد و نه کلاسیک که برای بوجود آوردن این لحن رعایت استیل صحیح در سبک فلامنکو الزامیست.

  

راسگودا ( 5تایی ) :

این تکنیک همانند نوع مشابه آن ( 4 تایی ) و با رعایت همان اصول نواخته می شود با این تفاوت که پس از حرکت رو به پایین انگشتان ( e.a.m.i) ، انگشت (i) از پایین به طرف بالا حرکت می کند و به سیم ها ضربه می زند

نکته : این حرکت ( 5 ضربه به سیم ) باید با فاصله زمانی یکسان انجام شود . امکان دارد در برگشت انگشت I به سمت بالا در اوایل کار ، با مشکل ( از لحاظ زمانی و سرعت عمل ) مواجه شوید . پس با دقت و حوصله به نمرین این تکنیک بپردازید

می توانید برای تمرین این تکنیک کف دست چپ خود را بر روی سیمها گذاشته ( به طوری که با ضربه زدن به سیم ها صدای گیتار شنیده نشود ) و با دست راست این تکنیک را بر روی گیتار اجرا کنید و خود را برای اجرای این تکنیک بر روی آکورد ها به مرز آمادگی مناسبی برسانید

 

 »» دانلود : اجرای قطعه همراه با کمپاس                   »» دانلود : کمپاس گئاخیراس


نوشته های دیگران()

آموزش مقدماتی نوازندگی گیتار ( سبک فلامنکو)

محمد اسکندری :: شنبه 87/1/24 ساعت 2:9 عصر

کمپاس در دستگاه تانگو :

 

این دستگاه در میزان 4/4 نوشته می شود  ، البته با تفاوت در ضرب های قوی و ضعیف

 

ضربهای قوی و ضعیف در تانگو :

 

همانطور که می دانید در میزان 4/4 ضرب اول ضرب قوی ، ضرب سوم نیمه قوی و بقیه ضرب ها ضعیف می باشند

  

                                                                     >          >        

                                                                                             1    2    3    4

 

 کمپاس در تانگو :

 
تفاوت ضرب 4/4 عادی با تانگو در میزان 4/4 : ( کمپاس تانگو . فرم اول )

 

در تانگو به طور معمول ضرب اول قوی اجرا نمی شود و ضرب دوم ، سوم و چهارم  قوی اجرا می شود .

  

                                                                >     >    >         

1    2    3    4

  

فرمی دیگر از اجرای کمپاس تانگو : ( کمپاس تانگو . فرم دوم )

 

 

                                                              > >           >   

4  و   3   و   2   و   1

 

این نیز فرم دیگری در اجرای کمپاس تانگو می باشد که ضرب های قوی روی ضرب دوم و (و)(ضرب دوم ) ، و ضرب چهارم می باشد . این  دو نوع کمپاس در دستگاه تانگو به تناوب اجرا می شوند

 

 قطعه مورد نظر برای آموزش در این دستگاه از کتاب 42 قطعه خوان مارتین انتخاب شده است

 

تانگو : ( یامادا )

پیشنهاد می شود قبل از شروع این درس هنرجو به تمرین بر روی آکورد های سی بمل  و لا ماژور بپردازد .

 صدای آکورد ها را بوسیله شصت ایجاد کنید و تبدیل این دو آکورد را بدون توقف تمرین نمایید

 

»» دانلود : یامادا . تانگو خوان مارتین . یامادا اول

 

نکات مهم در اجرای یامادا :

 

»اجرای ضربه p به سیم ها همراه با گلپ به صورت همزمان


در زدن گلپ دقت کنید که صدای ایجاد شده توسط گوشت و ناخن دست ایجاد می شود و ضربه گلپ نباید صرفا توسط ناخن به گیتار اصابت کند

اگر در کمپاس دقت نمایید ، این نکته را متوجه خواهید شد که اجرای کمپاس در این قطعه به شیوه دوم کمپاس در تانگو می باشد که ضرب های قوی در آن در ضرب 2 ، ( و ) ( ضرب دوم ) ، و ضرب چهارم می باشد

 

دقت در ضربه P :

آکورد سی بمل ( آکورد اول ) ، که انگشت p به آن ضربه میزند ف از سیم چهارم به پائین باید نواخته شود .

در شرایط عادی این آکورد از سیم پنجم نواخته می شود ، اما در نواختن این قطعه چون خط ملودی ما از (ر) شروع می شود ، این آکورد از سیم چهارم نواخته می شود .

یعنی به این شکل ( ر . دو. سی . لا )

 

اجرای آکورد سی بمل و لا ماژور  :

 

در اجرای آکورد سی بمل دقت نمائید که انگشت سوم و چهارم تا انتهای میزان ثابت نگه داشته شود

 

در اجرای آکورد لاماژور نیز دقت نمایید که برای اجرای این آکورد از انگشت یک و دو استفاده شود . سیم سوم و چهارم با انگشت یک و سیم دوم با انگشت دوم نگه داشته شود .

 

فالستا :

 

رعایت تکنیک لگاتو :

در هنگام کوبش و کشش در اجرای این تکنیک نباید دچار هیجان و سرعت  شد . توجه داشته باشید که اجرای سریع این تکنیک آن هم برای دفعات آغازین  باعث خستگی مفرط در انگشتان دست می شود

قدرت تمام انگشتان اجرا کننده این تکنیک بر روی دسته گیتار باید در هنگام کوبش و کشش باید با هم برابر باشد تا صدای مورد نظر از گیتار شنیده شود
 

 

انگشت چهارم خود را قوی کنید :

انگشت چهارم در گیتار نسبت به انگشت های دیگر ضعیف تر می باشد . تقویت و پرورش درست حرکت و قدرت این انگشت کاربردی کلیدی ، در اجرای قطعان فلامنکو ایفا می کند

 

در این قطعه و در پایان فالستا آکورد لا ماژور به همراه فرت چهارم در سیم پنجم ( دو دیز ) گرفته می شود . برای گرفتن فرت چهارم در سیم پنجم باید از انگشت چهارم استفاده کرد .


نوشته های دیگران()

نت و ریتم خوانی در فلامنکو

محمد اسکندری :: شنبه 87/1/24 ساعت 2:8 عصر

»» 11 کسر میزانهای دیگر (نت نویسی سه بر دو)

 

در کلیه مثالهای اخیرالذکر ، کسر میزان 4/4 بود . این کسر میزان بیشتر مـورد استفـاده قرار می گیرد و عموماً بصورت حرف C بزرگ لاتین ، بجای کسر متعارفی در ابتدای میزان نمایش داده می شود .

کسر میزان4/3 بیانگر وجود 3 ضرب در هر میزان است ، مانند والس . البته یک میزان سه ضربی می تواند بصورت 8/3 نیز باشد .با این تفاوت که ارزش نت در هر ضرب معادل یک چنگ است .

 

هر میزان شامل 3 ضرب به ارزش یک نت سیاه     

 

هر میزان شامل 3 ضرب به ارزش یک نت چنگ  

 

 

گاهی اوقات برای ساده تر شدن نت نویسی از کسر میزانهای متفاوتی استفاد می شود . به عنوان مثال گاهی در ریتم بلوز و شافل Shuffle  از کسر میزان 8/12 استفاده می کنند که القا کنندة یک حس سه بر دوی قوی است .

 

 

 

در کسر میزان 8/12، عدد بالایی (صورت کسر) بیانگر تعداد 12 ضرب در هر میزان است و عدد پایینی ارزش زمانی هر ضرب (چنگ) را مشخص می کند . در مثال قبل ، دوازده نت چنگ را با هم می بینید . ولی بنظر می رسد که در حقیقت یک میزان 4/4 است با تعدادی سه بر دو . در اینجا باید از کاربرد عدد 3 کوچک روی دسته نتهای سه تایی خود داری کرد . در یک میزان 4/4 که تقریباً همه شواهد بر کار برد سه بر دو دلالت می کنند ، می توان کسر میزان را به 8/12 تبدیل کرد . به هر حال دربقیه قطعات باید حتماً بوسیله عدد 3 کوچک روی دسته نت ها ، سه بر دو بودن آنها بوضوح مشخص شود؛ زیرا دسته نت ها ممکن است بیش از یک ضرب را شامل شود . به مثالهای زیر دقت کنید .

 

 

 

 

در مثال قبل کسر میزان 4/4 با دسته های متصل به هم نت ها نشان داده شده است . علامتی که بر روی شمارة «دو ، و»  می بینید ، یک سکوت چنگ است که ارزش زمانی آن به اندازه نصف یک ضرب می باشد . ضرب سوم ، نتهای سه لاچنگ دارد که باید مانند یک تریپله  ( سه و آ ) نواخته شود . اما آنچه که در بالا آوردیم را می توان بصورت زیر نیز بیان کرد :

 

 

توجه کنید که چگونه اولین دسته سه تایی نت های چنگ به هم متصل شده اند ، ولی آخرین آنها روی ضرب 2 آغاز می شود ، دقیقاً مانند مثال اول .

نتهای ضرب سوم درست مانند ضرب اول هستند ولی در اجرا متفاوتند . بدین صورت که آن سه نت را (همانطور که قبلاً گفتیم) با یک خط منحنییا براکت مشخص می کنیم . این علامت در مورد دیگر دسته نت های متصل به هم از قبیل دولا چنگ ها ، پنج بر دو ، سه بر دوی مضاعف و هفت بر دو نیز باید بکار رود .

 

»» 12 نت های نقطه دار و خط اتحاد) Tie (

 

وقتی که بخواهیم یک نت اجرا شده مدت زمان بیشتری کشش داشته باشد ( اجرای آن نت طولانی تر شود ) ، دو راه در پیش رو داریم . راه اول این است که از یک خط منحنی بنام خط اتحاد استفاده کنیم . این خط روی دو نت هم صدا قرار می گیرد و ارزش زمانی آن را دو برابر می کند . راه دیگر آنست که از نقطه استفاده کنیم ( همانطور که در شمارة 9 گفته شد ) .

 

 

 

ببینید که در اولین میزان چگونه بر کشش ( ارزش زمانی ) نت سوم افزوده ایم . خط منحنی همان خط اتحاد است و بر افزایش یافتن ارزش زمانی نت مزبور دلالت دارد (در اینجا فقط اولین نت چنگ نواخته می شود و سکوت در نتیجه ادامه یافتن صدای این نت بوجود می آید) . در میزان سوم ، دیگر احتیاجی به استفاده از خط اتحاد نداریم . زیرا کشش مورد لزوم با نقطه دار شدن نت بدست آمده است ( یک نت سیاه نقطه دار معادل سه نت چنگ است ) . در نت نویسی برای گیتار ، خط اتحاد جهت نمایش تکنیک های اجرای نت بصورت لگاتو یا چکشی نیز استفاده می شود . در این صورت با توجه به اینکه روی دو نت غیر همصدا واقع می شود ، خط اتصال نام می گیرد . طبیعی است که خط اتصال خاصیت افزایش کشش را ندارد .

 

»» 13 سکوت) Rest (

 

در اینجا در مورد علائمی صحبت می کنیم که نامشان سکوت است و بیانگر لحظاتی هستند که هیچ نتی اجرا نمی شود و مکثی برقرار است . لحظات بی صدا . در زیر این متن شما می توانید علامت هر سکوت را که در پایان هر میزان آمده مشاهده کنید . توجه داشته باشید که سکوتهای چنگ و دولاچنگ و سه لا چنگ همانند معادلشان به ترتیب با یک و دو و سه قلاب مشخص می شوند .

هر سکوت در حقیقت باعث کاهش ارزش زمانی ضرب در یک میزان می شود . بخاطر داشته باشید که هر میزان از چهار ضرب تشکیل می شود . در نظر بگیرید که مجموع ضربهای کامل و کسری ، باید معادل 4 باشد . بطور مثال ، آخرین میزانی که در شکل زیر دیده می شود بدین صورت است :

 

4 = 8/1 + 8/1 * 3 + ( 2/1 + 1 ) + 2

 

از اینکه نت ها نقطه دار یا بدون نقطه اند اطمینان حاصل کنید تا در شمارش دچار مشکل نشوید .

 

 

 

»» 14 تشخیص الگوهای برابر و نابرابر

 

مثالهای زیر برای مقایسة راههای بخش بندی یک ضرب ارائه شده است . در سمت چپ ، تمام قسمتها با هم کاملاً برابرند و در سمت راست ، این بخش بندی طوری انجام شده است که با وجود اینکه شمارة نت ها یکسان است ، ولی اندازه هایشان برابر نیست . ضمن اینکه هر دو الگو صدای مشابهی تولید می کنند . این موضوع برای هر نوازنده و رقاص در فلامنکو بسیار مهم است که قادر به درک الگوهای برابر و نابرابر باشد .

در اینجا ، حروفی را برای شمارش در نظر گرفته ایم ، ولی به خاطر داشته باشید که سرعت اجرا در مورد سه بردو و سه بردوی مضاعف با هم فرق می کند . یعنی حروف « و » و « آ » با کششهای متفاوتی اجرا می شوند . به همان ترتیب که نتهای معادلشان ، یعنی چنگ و دو لاچنگ دارای ارزش زمانی متفاوتی هستند (باز هم متذکر می شویم که نت در سه بردو به بخشهای 3/1 ضرب و در سه بردوی مضاعف به بخشهای 6/1 ضرب تقسیم می شود ) . این موضوع ، تفاوت بین سیستم بخش بندی دوتایی و سه تایی را آشکار می کند . حروف نشان داده شده فقط برای یک ضرب هستند . ولی در طول یک میزان سه یا چهار ضربی نیز می توانند تکرار شوند .

اگر شما ضرب خوانی را با صدای بلند انجام می دهید ، باید حروف داخل پرانتزها را بدون تلفظ و در دلتان (یا با صدای بسیار آهسته) بخوانید ، یعنی جای آن را با سکوت پر کنید .

بخاطر داشته باشید که تمامی مثالهای زیر فقط برای برخی از وزنها از قبیل 4/2 ، 4/3 و 4/4 مناسبند . یعنی درمواردیکه هر ضرب یک نت سیاه است . و .......................... موفق باشید!

 

 


نوشته های دیگران()

آموزش مقدماتی نوازندگی گیتار ( سبک فلامنکو)

محمد اسکندری :: شنبه 87/1/24 ساعت 2:7 عصر

 درس دوم ، کتاب آموزش گیتار خوان مارتین ، سولئا دوم ( پیشرفته )

 

دانلود کمپاس


سولئا 2

»» دانلود : ( سولئا دوم ، اجرای کامل قطعه به همراه کمپاس )


توضیح اولیه :

فرق این سولئا با سولئا (اول)  اضافه شدن تکنیک های جدید در فالستا ها ( لگاتو) و تغیر در نواختن یامادا ها با حفظ چهارچوب (سولئا اول ) می باشد

 

یامادا :       »» دانلود : یامادا ( سولئا دوم ) ( شروع قطعه )


استفاده از تکنیک لگاتو و رعایت اصول این تکنیک :

1-  لگاتو :

 کشیده شدن صدای یک نت بر روی نت بعدی

این تکنیک در شروع فالستا اول به کار برده می شود . در انجام دادن این تکینیک باید به موارد زیر توجه داشته باشید

در هنگام کوبش و کشش در اجرای این تکنیک نباید دچار هیجان و سرعت  شد . توجه داشته باشید که اجرای سریع این تکنیک آن هم برای دفعات آغازین  باعث خستگی مفرط در انگشتان دست می شود

قدرت تمام انگشتان اجرا کننده این تکنیک بر روی دسته گیتار باید در هنگام کوبش و کشش باید با هم برابر باشد تا صدای مورد نظر از گیتار شنیده شود

 

 فالستا اول :  »» دانلود ( فالستا اول )


استفاده از تکنیک p به همراه لگاتو :

2- رعایت دقیق تکنیک p  :

در این تکنیک که با انگشت شصت نواخته می شود ، مچ دست راست  کمی به سمت بیرون متمایل می شود و شصت به سمت داخل متمایل می گردد

نکته :

ضربه ای که با انگشت شصت به سیم وارد می شود با ید به شکلی نواخته  شود که صدای ایجاد شده را گوشت دست به  پشتوانه ناخن دست ایجاد کند

ضربه p  ترکیبی از فشار وارد شده با گوشت شصت و در نهایت اصابت ناخن به سیم می باشد

 


»»
 دانلود
: فالستا دوم

»» دانلود : فالستا سوم ( از کنار )                              »» دانلود : فالستا سوم ( از روبرو )

 

فالستا سوم : استفاده از تکنیک p و i

دراین نوع آرپژ انگشت شصت همانند تکنیک p عمل میکند و انگشت I به طرف داخل مایل می شود و با قسمت کناری انگشت ضربه زده می شود


»» سولئا دوم ( اجرای کمپاس )  »» دانلود

 

استفاده از راسگوادو 6 تایی


در سوئا اول راسگوادو به صورت چهار تایی اجرا شد ( e.a.m.i )  . در سولئا دوم به صورت شش تایی (e.a.m.i.i.i) اجرا می شود .

اجرای این راسگوادو در این دستگاه بسیار تفکیک شده می باشد و ضربات شما باید بدون کمک گرفتن از کف دست ، به صورت شلاقی به سمت سیم ها پرتاپ شود


»» سولئا دوم ( اجرای کمپاس آخر )
»» دانلود


نوشته های دیگران()

موزش مقدماتی گیتار فلامنکو 2

محمد اسکندری :: شنبه 87/1/24 ساعت 2:6 عصر

مطالب قسمت دوم : ( آموزش گیتار خوان مارتین ) ( سولئارس )        

 

1 – تاکید ها را چگونه متوجه شویم ؟

2 – هنگامی که کمپاس از سر ضرب شروع نمی شود چگونه با شمارش شروع آن را پیدا کنیم ؟

3- فالستا دوم . درس اول خوان مارتین   ( سولئارس ) (تصویری)

4 – نواختن کامل قطعه همراه با کمپاس ( سولئارس ) (تصویری)

5- فالستا سوم . درس اول خوان مارتین   ( سولئارس ) (تصویری)

6- یامادا آخر . درس اول خوان مارتین    ( سولئارس ) (تصویری)

 

  با مطاله و آگاهی نسبت به قسمت اول ، قسمت دوم را مطالعه نمایید

 

1 – تاکید ها را چگونه متوجه شویم ؟

در هر کمپاسی که می شنوید صدای ضرب های قوی و تاکید ها ، همانگونه که از تعریفش بر می آید از صداهای دیگر بلند تر شنیده می شود . این صدای بلند امکان دارد توسط کاخن ، پالماس و یا هر دو ی آنها ، به گوش برسد


2 – هنگامی که کمپاس از سر ضرب شروع نمی شود چگونه با شمارش شروع آن را پیدا کنیم ؟

حال امکان دارد در یک زمان کمپاسی در حال پخش و ما بخواهیم با شمارش ضرب آن را پیدا کنیم ؟ در این حالت را حل مناسب را توضیح می دهیم

برای سهولت کار در شناخت شمارش کمپاس کافیست که شمارس کمپاس را به دو بخش تقسیم کنیم

در شش ضرب اول کمپاس صدای تاکید ها با فاصله زمانی بیشتری شنیده می شود ( هر سه ضرب ) و در شش ضرب دوم فاصله زمانی تاکید ها کمتر میباشد ( هر دو ضرب یا تک ضرب )

پس در نتیجه بهترین راه برای پیدا کردن ضرب کمپاس قسمت دوم ( شش ضرب دوم ) می باشد

در کمپاس سنتی در بخش دوم صدای تاکید ها یک ضرب در میان شنیده می شود یعنی ضرب های 6 ، 8 ، 10

 در کمپاس مدرن در بخش دوم تاکید ها در ضرب 7 و 8 پشت سر هم و ضرب 10 با یک ضرب فاصله تاکید می شود

با این روش شمارش به سادگی  و به دور از هرگونه پیچیدگی می توانید سر ضرب کمپاس را پیدا کرده و نواختن خود را با آن تطبیق دهید .

 

3- فالستا دوم . درس اول خوان مارتین   ( سولئارس ) (تصویری)     »» دانلود

 

نکات مهم در اجرا :


شیوم نواختن آرپژ صحیح در فلامنکو :

مهمترین نکته در نواختن آرپژ : مچ دست نباید به بیرون متمایل شود

برای حرکت صحیح مچ دست ، پشت دست باید موازی با صفحه گیتار باشد و انگشتان دست راست نسبت به سیم های گیتار حدودا عمود باشند


شیوه حرکت انگشتان در نواختن آرپژ :
 

P :  در هنگام آرپژ زدن در فلامنکو انگشت شصت کاملا با پهلو به سیم ضربه میزند توجه داشته باشید ضربه وارد شده به سیم توسط گوشت انگشت شصت می باشد و ناخن از آن پشتیبانی می کند

 

5- فالستا سوم . درس اول خوان مارتین   ( سولئارس ) (تصویری)   »» دانلود
 

نکات مهم :

(
I ، m ، a ) :

درست سوهان زدن ناخن ها 

ناخن های دست باید به صورت کاملا گرد و مسطح ، بدون هر گونه برامدگی سوهان زده شود . دقت کنید که تمامی سطوح بر روی ناخن حتا کناره های آن به صورت گرد سوهان خورده باشد .

چگونه متوجه بلند بودن ناخن شویم ؟

گیرکردن ناخن ها در بین سیم ها یکی از نکاتی است که می توان با استناد به آن به بلندی ناخن ها پی برد . البته این مورد در حالتی درست است که شما موارد گذشته یعنی استیل دست ، سوهان زدن ناخن و با وسط انگشت به سیم ضربه زدن را رعایت کرده باشید

درست ضربه زدن با انگشتان

ضربه های وارد شده با انگشتان به سیم ها در هنگام آرپژ ، باید با وسط انگشتان نواخته شود . ضربه زدن با کناره ها و یا به صورت کج به سیم ها ، از سرعت و کیفیت کار می کاهد

 

                یامادا آخر ( زاویه روبرو )  »» دانلود                         یامادا آخر ( زاویه مخالف ) »» دانلود


                                        قطعه کامل سولئارس ، همراه با کمپاس »» دانلود

 

 

گفتاری از امین روحانی ( ساختار هارمونیک سولئارس )

مُد اصلی سولئا ، مد فریژیَن(Phrygian) است که در تتنالیته می(می فریژین) و گاهی لا (لا فریژین) ، بسته به محل کاپو(Capo) ، استفاده می شود . گیتاریستی که یک خواننده را همراهی می کند ، برای اینکه بتواند در کلیه تنالیته های مورد استفاده خواننده بنوازد ، از وسیله ای به نام کاپو یا سِخیّا (Cejilla) استفاده می کند.

توالی آکورد سنتی فلامنکو در سولئارس ( و بسیاری دیگر از پالوها ) « کادِنس اَنْدَلُسی » نام داشته ، به صورت زیر است :

 


                                                                                         
  ««««        «««««            «««««
                می ماژور ، مینور                فا ماژور                      سل ماژور           لا

 

این توالی آکورد ، بارها و بارها در اجرای یک آواز سولئارس شنیده می شود . البته امروزه نوازندگان مدرن پوزیشن های جدیدی را برای آکوردها و توالی آنها ابداع می کنند که حس و حالی دور از فضای سنتی دارد ، ولی ساختار بنیادینش همان کادنس اندلسی ست .

 

 

 


نوشته های دیگران()

   1   2   3   4   5      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

موسیقی پاپ
تاثیر موسیقی بر شخصیت افراد
در مورد تاثیر موسیقی
مطلبی خواندنی در مورد موسیقی DNA
اموزش پیانو
انتخاب یک استاد پیانوی خوب
اصطلاحات فلامنکو
پیشگیری از وحشت و اضطراب در اجرای کنسرت
هنر فلامنکو اصیل
نینا پاستوری
برنامه دیکشنری گیتار
سلام
نت ها در ویولون
سلام
[عناوین آرشیوشده]

About Us!
سن ایچ
محمد اسکندری
Link to Us!

سن ایچ

Hit
مجوع بازدیدها: 188396 بازدید

امروز: 4 بازدید

دیروز: 16 بازدید

Day Links
سیب گندیده [79]
[آرشیو(1)]


Archive


آموزش گیتار
آموزش ویلون
آموزش ستار
متفرقه

links
محمد خوش منظر
سینا صادقی

In yahoo

یــــاهـو

Submit mail